Analisis kemampuan matematis dalam menyelesaikan soal PISA pada konten kuantitas

Main Authors: Ernawati, Ernawati, Firdaus, Andi Mulawakkan
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: STKIP PGRI Banjarmasin , 2020
Subjects:
Online Access: https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/921
https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/921/545
Daftar Isi:
  • The purpose in this study to determine the ability of the mathematically resolve the matter of PISA in the content quantity on the students’ grade X of SMAN 2 Takalar enabled high, medium, and low. This research is a qualitative study designed to determine the ability of mathematical students in solving PISA on content quantity. The processed Data is the data the ability of students ' mathematical that mathematical reasoning ability, the ability of a mathematical representation, and mathematical problem-solving ability. Data collection techniques used is the administration of the test, and interview. Questions used in the test measure the ability of mathematical is the problems adapted from the PISA which amounts to 3 about. Based on the results of the analysis, it is obtained that a subject with ability third ability mathematically, that mathematical reasoning ability, the ability of a mathematical representation, and mathematical problem-solving ability. The subject with the ability meet the two math proficiency, i.e. the ability of mathematical reasoning, and the ability of the mathematical representation, while the ability of mathematical problem solving has not been met because the Subject with the ability of being able to identify the problems but less able to plan or solve problems and examination. The subject with the ability to only meet one math proficiency, i.e. the ability of mathematical reasoning.
  • Tujuan pada penelitian ini untuk mengetahui kemampuan matematis dalam menyelesaikan soal PISA pada konten kuantitas pada siswa kelas X SMAN 2 Takalar yang berkemampuan tinggi, sedang dan rendah. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang dirancang untuk mengetahui kemampuan matematis siswa dalam menyelesaikan soal PISA pada konten kuantitas. Data yang diolah adalah data kemampuan matematis siswa yaitu kemampuan penalaran matematis, kemampuan representasi matematis, dan kemampuan pemecahan masalah matematis. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah pemberian tes, dan wawancara. Soal yang digunakan dalam tes mengukur kemampuan matematis adalah soal-soal yang diadaptasi dari PISA yang berjumlah 3 soal. Berdasarkan hasil analisis, diperoleh bahwa subjek dengan kemampuan tinggi memiliki ketiga kemampuan matematis, yaitu kemampuan penalaran matematis, kemampuan representasi matematis, dan kemampuan pemecahan masalah matematis. Subjek dengan kemampuan sedang hanya memenuhi dua kemampuan matematis, yaitu kemampuan penalaran matematis, dan kemampuan representasi matematis, sedangkan kemampuan pemecahan masalah matematis belum terpenuhi karena Subjek dengan kemampuan sedang mampu mengidentifikasi masalah tetapi kurang mampu merencanakan atau menyelesaikan masalah dan pemeriksaan. Subjek dengan kemampuan rendah hanya memenuhi satu  kemampuan matematis yaitu kemampuan penalaran matematis.