Peningkatan proses dan hasil belajar muatan matematika tema 8 subtema 1 melalui model Meaningful Instructional Design (MID) siswa kelas 2 SD Negeri Mangunsari 01 semester II tahun pelajaran 2017/2018

Main Authors: Maharani, Marlinda Putri, Harjono, Nyoto, Airlanda, Gamaliel Septian
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: STKIP PGRI Banjarmasin , 2018
Subjects:
Online Access: https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/86
https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/86/77
Daftar Isi:
  • The classroom action research using Kemmis and Taggart model which through 2 cycles, every cycle passing through planning, action-observation, and reflection which aim to see improvement of process and learning outcomes on theme 8 mathematics content using Meaningful Instructional Design (MID). Improved processes are divided into teacher activities and student activities. The subjects of the study were 2nd grade students of SDN Mangunsari 01 with 30 students. The success criteria is ≥75 and 80% of the total studentsare classical, and the learning process is at least good. The research suggerts that: (1) MID learning model can improve the score of learning process. This is seen from the score of teacher activity and student activity cycle I, cycle II. The score of teacher activity in cycle I was 2.94 or 73.5% and 3.68 or 92% in cycle II. While the score of student activity on the first cycle of 2.59 or 64.7% and 3.48 or 87% in cycle II. (2) Improvement of the process impact on improving learning outcomes, seen from the learning completeness in the first cycle of 53.33% or 16 students and cycle II increased to 83% or 25 students. Thus the MID model to improve processes and learning outcomesof mathematics load on 2nd grade students of SDN Mangunsari 01.
  • Penelitian Tindakan Kelas ini menggunakan model Kemmis dan Taggart yang terdiri dari 2 siklus, tiap siklus melewati tahap perencanaan, tindakan-observasi, dan refleksi dengan tujuan untuk melihat peningkatan proses dan hasil belajar pada tema 8 muatan matematika dengan menggunakan model Meaningful Instructional Design (MID). Peningkatan proses dibagi menjadi aktivitas guru dan aktivitas siswa. Subjek penelitian adalah siswa kelas 2 SDN Mangunsari 01 sejumlah 30 siswa. Kriteria ketuntasan sebesar 75 dan secara klasikal sebanyak 80% dari jumlah siswa, serta proses belajar minimal kategori baik. Hasil penelitian menunjukan bahwa: (1) Model pembelajaran MID dapat meningkatkan skor rata-rata proses belajar. Hal ini dilihat dari skor rata-rata aktivitas guru dan siswa siklus I, siklus II. Skor rata-rata aktivitas guru pada siklus I sebesar 2,94 atau 73,5% dan 3,68 atau 92% pada siklus II. Sedangkan  skor rata-rata aktivitas siswa pada siklus I sebesar 2,59 atau 64,7% dan 3,48 atau 87% pada siklus II. (2) Peningkatan proses berdampak pada peningkatan hasil belajar, dilihat dari ketuntasan belajar pada siklus I sebesar 53,33% atau 16 siswa dan siklus II meningkat menjadi 83% atau 25 siswa. Dengan demikian model MID bukan hanya dapat meningkatkan proses tetapi hasil belajar muatan matematika pada siswa kelas 2 SDN Mangunsari 01.