Profil pemecahan masalah siswa SMP dalam menyelesaikan soal TIMSS konten aljabar berdasarkan pemecahan masalah IDEAL
Main Authors: | Krissanti, Maria, Yunianta, Tri Nova Hasti |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
STKIP PGRI Banjarmasin
, 2020
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/853 https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/853/422 |
Daftar Isi:
- This research aims to determine the profile of students' problem solving in solving TIMSS algebraic content based on IDEAL problem solving (I-Identify problems, D-Define goals, E-Explore possible strategies, A-Anticipate outcomes and actions, and L-Look back and learn ) in class VIII students at Christian Middle School 2 Salatiga. This research is a qualitative research. There are 3 multiple choice questions TIMSS algebra content with the topic of patterns, forms of algebra, as well as equations and functions. The selection of subjects in this study using purposive sampling obtained as many as 3 subjects. Data collection techniques used were tests, interviews, and documentation. Analysis of the data used is the IDEAL problem solving indicator Based on the results of tests and interviews, it shows that some subjects have been able to carry out the stages of problem solving appropriately and coherently, but some subjects are also lacking in the Explore possible strategies and Look back and learn stages.
- Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profil pemecahan masalah siswa dalam menyelesaikan soal TIMSS konten aljabar berdasarkan pemecahan masalah IDEAL (I-Identify problem, D-Define goals, E-Explore possible strategies, A-Anticipate outcomes and act, dan L-Look back and learn) pada siswa kelas VIII di SMP Kristen 2 Salatiga. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif. Terdapat 3 soal pilihan ganda TIMSS konten aljabar dengan topik pola, bentuk aljabar, serta persamaan dan fungsi. Pemilihan subjek dalam penelitian ini dengan menggunakan purposive sampling yang diperoleh sebanyak 3 subjek. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan yaitu indikator pemecahan masalah IDEAL. Berdasarkan hasil tes dan wawancara, menunjukkan bahwa sebagian subjek telah mampu melakukan tahapan-tahapan pemecahan masalah dengan tepat dan runtut, namun sebagian subjek juga cenderung kurang dalam tahap Explore possible strategies dan tahap Look back and learn.