Penerapan LKM (Lembar Kerja Mahasiswa) untuk melihat pemahaman konsep & kemampuan komunikasi matematis

Main Authors: Oktavihari, Dita, Effendi, Mohammad Mahfud, Susanti, Reni Dwi
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: STKIP PGRI Banjarmasin , 2019
Subjects:
LKM
Online Access: https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/762
https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/762/412
Daftar Isi:
  • This research is a qualitative descriptive research that aims to see the understanding of concepts and mathematical communication of students with the application of LKM. The subjects of this study were the second-semester students of the Government Science Department, Faculty of Social and Political Sciences, University of Muhammadiyah Malang. Data collection techniques used are observation, testing, and documentation. Analysis of the data used is data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The application of student worksheets (LKM) was carried out for 3 meetings in April-May 2019. Based on the research conducted, an average grade of 63.86 was obtained. Researchers divide into 2 groups to facilitate data analysis. Assessment is carried out in accordance with indicators of understanding concepts and mathematical communication. The application of LKM can be done to see the understanding of concepts in students well. This is proven that as much as 62.22% of students are able to improve their understanding of the concept. The questions used in the MFI are essay questions. Essay questions can improve students' mathematical communication skills. It can be seen from the results of student work as much as 62.22% able to answer the essay questions so that they can communicate the concepts that have been taught and present them in the form of mathematical representation.
  • Penelitian ini merupakan penelitian deskripsi kualitatif yang bertujuan untuk melihat pemahaman konsep dan komunikasi matematis mahasiswa dengan adanya penerapan LKM. Subjek dari penelitian ini adalah mahasiswa semester II Jurusan Ilmu Pemerintahan Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Muhammadiyah Malang. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, tes dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan adalah reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Penerapan lembar kerja mahasiswa (LKM) dilakukan selama 3 kali pertemuan pada April-Mei 2019. Berdasarkan penelitian yang dilakukan, diperoleh nilai rata-rata kelas sebesar 63,86. Peneliti membagi menjadi 2 kelompok untuk memudahkan analisis data. Penilaian dilakukan sesuai dengan indikator pemahaman konsep dan komunikasi matematis. Penerapan LKM dapat dilakukan untuk melihat pemahaman konsep pada mahasiswa dengan baik. Hal ini terbukti bahwa sebanyak 62,22% mahasiswa mampu meningkatkan pemahaman konsepnya. Soal yang digunakan dalam LKM adalah soal essai. Soal essai mampu meningkatkan kemampuan komunikasi matematis mahasiswa. Terlihat dari hasil pekerjaan mahasiswa sebanyak 62,22% mampu menjawab soal essai tersebut sehingga dapat mengomunikasikan konsep yang telah diajarkan dan menyajikannya dalam bentuk reprsentasi matematis.