Perbandingan model pembelajaran kooperatif tipe Course Review Horray dan STAD terhadap peningkatan pemahaman matematis siswa
Main Authors: | Yustinaningrum, Bettri, Daulay, Leni Agustina, Putri, Dina Yulisa |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
STKIP PGRI Banjarmasin
, 2019
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/285 https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/285/295 |
Daftar Isi:
- The purpose of this study was to (1) compare the Course Review Horay (CRH) learning model with STAD in improving students' mathematical understanding, (2) describe the increase in mathematical understanding of students using CRH and STAD, (3) find out the feasibility of the Course Review Horay learning model (CRH) with STAD through activities of observing teacher and student activities. The form of this research is quantitative research with semi-experimental research types. The research sample was selected by Cluster Random Sampling obtained by two classes of students X Science 2 and X IPA 3 Takengon N 15 High School. Data collection techniques used are tests and observations. Hypothesis testing uses a 1-party t-test and an increase using the N-gain test. The results obtained by tcount> t table where 2.44> 2.01, with a significant level of 0.05 and dk = 26 + 26 - 2 = 50, thus H0 is rejected and Ha is accepted. The increase in the ability of mathematical understanding using the CRH learning model is more significant at g = 0.66 compared to STAD at g = 0.33. Based on the results of this study it can be concluded that the Course Review Horay (CRH) learning model is better than STAD in improving students' mathematical understanding.
- Tujuan penelitian ini adalah untuk (1) membandingkan antara model pembelajaran Course Review Horay (CRH) dengan STAD dalam meningkatkan pemahaman matematis siswa, (2) mendeskripsikan peningkatan pemahaman matematis siswa yang menggunakan CRH dan STAD, (3) mengetahui keterlaksanaan model pembelajaran Course Review Horay (CRH) dengan STAD melalui kegiatan pengamatan aktivitas guru dan siswa. Bentuk penelitian ini adalah Penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian semi ekperimen. Sample penelitian dipilih dengan Cluster Random Sampling diperoleh dua kelas siswa X IPA 2 dan X IPA 3 SMA N 15 Takengon. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes dan observasi. Uji hipotesis menggunakan uji-t 1 pihak dan peningkatan menggunakan uji N-gain. Hasil penelitian diperoleh thitung ttabel dimana 2,44 2,01, dengan taraf signifikan 0,05 dan dk = 26 + 26 – 2 = 50, dengan demikian H0 ditolak dan Ha diterima. Peningkatan kemampuan pemahaman matematis yang menggunakan model pembelajaran CRH lebih signifikan sebesar dibanding dengan STAD sebesar . Berdasarkan hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran Course Review Horay (CRH) lebih baik dari STAD dalam meningkatkan pemahaman matematis siswa.