Pengembangan media pembelajaran berbasis website materi trigonometri siswa SMA kelas XI
Main Authors: | Anggoro, Ilham Fajar, Yunianta, Tri Nova Hasti |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
STKIP PGRI Banjarmasin
, 2019
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/276 https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/276/108 |
Daftar Isi:
- This research purpose is develop a learning media website-based for trigonometry material. The subjects of this research were high school students of class XI. This type of research is Research and Development. The research and development model that used is ADDIE model with analyze, design, development, implementation, and evaluation stages. Website learning media has done for test validation process from material and display experts. This material aspects have average scores 4,0 with valid categories and for display aspects have average score 4,1 with valid categories. The media has also gone through practicality assessment tests achieve an average score 4.2 with practical categories. The media is tested on a small scale and get a positive responsse. After testing, the subject experienced an increase in cognitive value from the average value 37,4 to 76,8 the average value. The conclusion is website learning media that has been developed valid, practical, and effective for use in learning.
- Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran berbasis website materi trigonometri. Subjek penelitian ini adalah siswa SMA kelas XI. Jenis penelitian ini adalah Research and Development. Model pengembangan yang digunakan adalah ADDIE dengan tahap analyze, design, development, implementation, dan evaluation. Media pembelajaran website telah melalui uji validasi dari aspek materi mencapai skor rata-rata 4,0 dengan kategori valid dan dari aspek tampilan mencapai skor rata-rata 4,1 dengan kategori valid. Media juga telah melalui uji penilaian kepraktisan mencapai skor rata-rata 4,2 dengan kategori praktis. Media diujicobakan dengan skala kecil dan memperoleh respons yang positif. Setelah melakukan uji coba, subjek mengalami peningkatan nilai kognitif dari nilai rata-rata 37,4 menjadi 76,8. Dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran website yang telah dikembangkan valid, praktis, dan efektif untuk digunakan dalam pembelajaran.