Penerapan model pembelajaran ARIAS untuk meningkatkan kemampuan penalaran matematis mahasiswa pada mata kuliah analisa real

Main Authors: Nurrahmah, Arfatin, Karim, Abdul
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: STKIP PGRI Banjarmasin , 2018
Subjects:
Online Access: https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/106
https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/math/article/view/106/94
Daftar Isi:
  • The purpose of this research is to know the application of model learning ARIAS in real analysis and knowing students ' mathematical reasoning ability improvement on real analysis. The research method used is the class action Research (PTK) conducted collaboratively and these forces cycle. This research consists of two cycles, each cycle consists of four stages, namely, the Act of planning, analysis, and reflection. The subject of research is the 6th semester students of mathematics education UNINDRA PGRI academic year 2017/2018 a number of 30 persons. To check the validity of the data, the researchers used a system of triangulation, i.e. one way in collecting and summing up the data with the results of observations of the three parties, namely: student, researcher and observer. The results of this research is the application of the model of learning can improve the capability of reasoning ARIAS mathematically students on real analysis. It can be seen from the increase in the average value of mathematical reasoning ability tests on the research introduction to cycle II. Preliminary tests at an average of mathematical reasoning ability is 60.50, on average I cycle the ability of mathematical reasoning is 73.07, cycle II average mathematical reasoning ability has increased into 82.43.
  • Tujuan penelitian ini untuk mengetahui penerapan model pembelajaran ARIAS pada mata kuliah analisa real dan mengetahui peningkatan kemampuan penalaran matematis mahasiswa pada mata kuliah analisa real. Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilakukan secara kolaboratif dan bersiklus. Penelitian ini terdiri dari dua siklus dan masing-masing siklus terdiri dari empat tahapan, yaitu perencanaan,  tindakan, analisis, dan refleksi. Subjek penelitian adalah mahasiswa semester 6 pendidikan matematika UNINDRA PGRI tahun akademik 2017/ 2018 sejumlah 30 orang. Untuk mengecek keabsahan data, peneliti menggunakan sistem triangulasi, yaitu salah satu cara dalam mengumpulkan serta menyimpulkan data dengan hasil pengamatan tiga pihak yaitu: mahasiswa, peneliti dan observer. Hasil dari penelitian ini adalah penerapan model Pembelajaran ARIAS dapat meningkatkan kemampuan penalaran matematis mahasiswa pada mata kuliah analisa real. Hal ini dapat dilihat dari peningkatan nilai rata-rata tes kemampuan penalaran matematis pada penelitian pendahuluan hingga siklus II. Pada tes pendahuluan rata-rata kemampuan penalaran matematis adalah 60,50, pada siklus I rata-rata kemampuan penalaran matematis adalah 73,07, siklus II rata-rata kemampuan penalaran matematis mengalami peningkatan menjadi 82,43.