Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik

Main Author: Maria Christina Sri Sunarsih
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: LPPM-Universitas Negeri Jakarta , 2019
Subjects:
Online Access: http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/13310
http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/13310/7788
Daftar Isi:
  • Abstract: The purpose of this study is to describe the implementation of learning using NHT type cooperative learning models to improve the learning outcomes of thematic learning of healthy food themes. This study uses a class action research design (CAR), which was carried out in two cycles, namely cycle I and cycle II. The data collection techniques used were observation and tests. The collected data was analyzed using qualitative and quantitative descriptive analysis techniques. The results showed that learning by applying the cooperative learning model numbered head together type progressed well as indicated by the value of the implementation of learning in the first cycle to reach 77.50 and in the second cycle to get a value of 80.66. The application of cooperative learning model type Numbered Head Together (NHT) can improve student thematic learning outcomes. Classical completeness in the first cycle obtained 77.50% and the second cycle was 80.66%. Based on the results of the research with the cooperative method of the NHT model can positively influence the improvement of learning outcomes of the V-b class of SDN Dukuh Menanggal I / 424 Surabaya in the academic year 2019-2020, and this learning model can be used as an alternative thematic learning. Keywords: Tematik Learning, Cooperative Numbered Head Together Model.
  • Abstrak : Tujuan  penelitian ini untuk mendeskripsikan pelaksanaan pembelajaran menggunakan model pembelajaran kooperatif  tipe NHT untuk meningkatkan hasil belajar pembelajaran tematik tema makanan sehat. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian tindakan kelas (PTK), yang dilakukan  dalam dua siklus yaitu siklus I dan Siklus II.Teknik  pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, dan tes. Data yang telah terkumpul dianalisis dengan  menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe numbered head together berlangsung dengan baik yang ditunjukkan oleh nilai pelaksanaan pembelajaran pada siklus I mencapai 77,50 dan pada siklus II mendapatkan nilai 80,66. Penerapan model pemebelajaran kooperatiftipe Numbered Head Together (NHT) dapat meningkatkan hasil belajar tematik siswa. Ketuntasan klasikal pada siklus I memperoleh 77,50% dan siklus II sebesar 80,66%. Berdasarkan hasil penelitian denga metode kooperatif model NHT dapat berpengaruh positif terhadap peningkatan hasil belajar kelas V-b SDN Dukuh Menanggal I/424 Surabaya tahun pelajaran 2019-2020, serta model pembelajaran ini dapat digunakan sebagai salah satu alternatif pembelajaran tematik. Kata Kunci : Pembelajaran Tematik, Kooperatif model Number Head Together.