Penyelenggaraan Bimbingan Konseling Di Sekolah Dasar

Main Authors: Tanod, Mareyke Jessy, Diswantika, Noviana, Iasha, Vina
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: LPPM-Universitas Negeri Jakarta , 2019
Subjects:
Online Access: http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/11262
http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/11262/7073
Daftar Isi:
  • This paper is the result of a qualitative descriptive study that aims to find out empirical evidence about the implementation of guidance and counseling at Bakung 1 Elementary School in Bandar Lampung. The results of the study show that the implementation of guidance and counseling refers to the results of understanding of students. The strategies applied by classroom teachers consist of integrating guidance and counseling material into the subject matter, choosing the right method and media, remedial, building empathic communication, setting an example, appreciating and strengthening, identifying and choosing assistance programs, and transfer of hands. Class teacher competence still needs to be improved so that the implementation of guidance and counseling in Elementary Schools can be programmed well.
  • Tulisan ini merupakan hasil penelitian kualitatif deskriptif yang bertujuan untuk mengetahui bukti empiris tentang pelaksanaan bimbingan dan konseling di Sekolah Dasar Negeri 1 Bakung Bandar Lampung. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan bimbingan dan konseling mengacu pada hasil pemahaman terhadap peserta didik. Strategi yang diterapkan guru kelas terdiri atas mengintegrasikan materi bimbingan dan konseling ke dalam materi pelajaran, memilih metode dan media yang tepat, remedial, membangun komunikasi empati, memberikan teladan, memberi apresiasi dan penguatan, mengidentifikasi dan memilih program bantuan, dan alih tangan. Kompetensi guru kelas masih perlu ditingkatkan agar pelaksanaan bimbingan dan konseling di Sekolah Dasar dapat terprogram dengan baik.