Penerapan Model Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar
Main Author: | Nugraha, Fitra |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
LPPM-Universitas Negeri Jakarta
, 2019
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/11203 http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/11203/7083 |
Daftar Isi:
- Abstract: This study aims to improve student learning outcomes by applying the role playing model in the material of plant parts in the fourth grade of elementary school in science learning. In this case the researcher deepens the science learning material in parts of plants by applying the role playing model, where students will play roles as plants or one part of the plant. The method used by researchers is Classroom Action Research (CAR) by doing two cycles using different actions. After doing two actions on learning, learning outcomes and student activities in learning will increase seen from the average test results starting from the first cycle to the second cycle. In the first cycle the overall average score was 47.6, and in the second cycle 76.8. From the data obtained, it can be seen that in each cycle there is an increase. Thus the model used by researchers in science learning material of plant parts is very suitable to improve student learning outcomes in the learning process to be even better. Keyword : Role playing, Learning outcomes, Plant parts
- Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dengan menerapkan model role playing pada materi bagian-bagian tumbuhan di kelas IV sekolah dasar dalam pembelajaran IPA. Dalam hal ini peneliti melakukan pendalaman pembelajaran IPA materi pada bagian-bagian tumbuhan dengan menerapkan model role playing, dimana siswa akan bermain peran sebagai tumbuhan atau salah satu bagian dari tumbuhan tersebut. Metode yang digunakan peneliti adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan melakukan dua siklus menggunakan tindakan yang berbeda. Setelah dilakukan dua kali tindakan pada pembelajaran, hasil belajar dan aktivitas siswa dalam pembelajaran akan meningkat dilihat dari rata-rata hasil tes mulai dari siklus I hingga siklus II. Pada siklus I rata-rata nilai keseluruhan 47,6, dan pada siklus II 76,8. Dari data yang diperoleh tersebut dapat dilihat bahawa pada setiap siklus mengalami peningkatan. Dengan demikian model yang digunakan peneliti dalam pembelajaran IPA materi bagian-bagian tumbuhan sangat sesuai guna meningkatkan hasil belajar siswa pada proses pembelajaran menjadi lebih baik lagi. Kata Kunci : Role playing, Hasil belajar, Bagian-bagian tumbuhan