Pengembangan LKPD Berbasis Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran IPA Materi Gaya
Main Authors: | Aini, Nur Aisyah, Syachruroji, A., Hendracipta, Nana |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
LPPM-Universitas Negeri Jakarta
, 2019
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/11183 http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/11183/7086 |
Daftar Isi:
- In learning activities, learning objectives can be achieved if students are active in learning activities. The form of activeness of learners in learning is seen from how he expresses opinions, responsibilities, and involvement in learning groups. Therefore, teaching materials are needed that can make students active, as a tool in the learning process and can be used as a learning resource. One of them is the Student Worksheet (LKPD). However, the LKPD circulating in schools contains more emphasis on questions and filling in questions without explaining how the answers to these questions are obtained. Therefore, it is necessary to develop an LKPD that aims to find out the stages in making LKPD based on Problem Based Learning in style material in grade IV elementary school, to determine the feasibility of LKPD to be used as teaching material, and to find out students' responses to LKPD based on Problem Based Learning. This research was conducted in Panancangan 2 Elementary School in Serang City with the research subject of class IV students numbering 20 in a limited trial. The type of research used refers to the development model of Borg & Gall Sugiyono modification which consists of 6 stages: (1) Problem Analysis, (2) Collection of information / data, (3) product design, (4) design validation, (5) Design Revision and (6) Limited Trial. Based on the data analysis it can be concluded that the quality of the developed LKPD is included in the excellent category so that it is feasible to use with a percentage of 95.6% of 2 material experts, 100% of media experts, and 92.3% of linguists. Whereas, for the responses of students the results were 98.4% with very good categories. Keywords: development, student worksheet, science, problem based learning.
- Dalam kegiatan pembelajaran, tujuan pembelajaran dapat tercapai jika peserta didik aktif dalam kegiatan pembelajaran. Bentuk keaktifan peserta didik dalam pembelajaran dilihat dari bagaimana cara ia mengemukaan pendapat, tanggung jawab, serta keterlibatannya dalam kelompok belajar. Maka dari itu, diperlukan bahan ajar yang dapat membuat peserta didik aktif, sebagai alat bantu dalam proses pembelajaran dan dapat digunakan sebagai sumber belajar. Salah satunya yaitu Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD). Akan tetapi, LKPD yang beredar di sekolah isinya lebih menekankan pada pertanyaan dan pengisian soal tanpa menjelaskan bagaimana proses jawaban dari pertanyaan tersebut diperoleh. Maka dari itu, diperlukan pengembangan LKPD yang bertujuan untuk mengetahui tahapan dalam membuat LKPD berbasis Problem Based Learning pada materi gaya di kelas IV SD, untuk mengetahui kelayakan LKPD untuk digunakan sebagai bahan ajar, dan untuk mengetahui respon peserta didik terhadap LKPD berbasis Problem Based Learning. Penelitian ini dilakukan di SDN Panancangan 2 Kota Serang dengan subjek penelitian peserta didik kelas IV sejumlah 20 peserta didik pada uji coba terbatas. Jenis penelitian yang digunakan mengacu pada model pengembangan Borg & Gall modifikasi Sugiyono yang terdiri dari 6 tahap: (1) Analisis Masalah, (2) Pengumpulan informasi/data, (3) desain produk, (4) validasi desain, (5) Revisi Desain, dan (6) Uji Coba Terbatas. Berdasarkan analisis data dapat disimpulkan kualitas LKPD yang dikembangkan termasuk dalam kategori sangat baik sehingga layak digunakan dengan persentase 95,6% dari 2 ahli materi, 100% dari ahli media, dan 92,3% dari ahli bahasa. Sedangkan, untuk respon peserta didik didapatkan hasil dengan persentase 98,4% dengan kategori sangat baik. Kata Kunci: Pengembangan, LKPD, IPA, Problem Based Learning