EVALUATION OF QUALITY MANAGEMENT SYSTEM PROGRAM ISO 9001:2008 IN SMK 26 JAKARTA
Main Author: | ZELVIANA, IRSYE |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
PROGRAM STUDI PENELITIAN DAN EVALUASI PENDIDIKAN
, 2013
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jep/article/view/2731 http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jep/article/view/2731/2056 |
Daftar Isi:
- This study aimed to evaluate the implementation program of ISO 9001:2008 Quality Management System (QMS) in SMK Negeri 26 Jakarta. Research using a model-based evaluation of Ralph W. Tyler. Data collected by the instrument of observation, documentation, questionnaires, and interviews. The results showed that the input component to: 1) the planning stage has organizational structures, executive staf, and completeness of the documentation requirements of ISO QMS, 2) the implementation stage ​​the socialization of ISO QMS and procedure how to prepare the documentshave been made, availability of the work program for each area of ​​management, and complete infrastructure facilities, 3) the inspection stage monitoring and audit have been carried out on schedule and under-reporting, and 4) the action stage repair has been carried out in accordance with the specified time limit. At the output component show: 1) improving customer satisfaction aspect of tangibles, reliability, responsiveness, empathy and assurance already well but there is still a teacher who does not comply with a diploma because of a lack of teachers in the study, 2) improving the quality of sustainable resources, educators and education personnel highest qualifications category Masterate (S2) but very less, and 3) improving quality management system in the curriculum both academic and administrative services are well, but educators rarely access the school website as an information media. Management schools in order to socialize and train the educators and education personnel more intensive about ISO QMS.
- Penelitian ini bertujuan mengevaluasi program pelaksanaan Sistem Manajemen Mutu (SMM) ISO 9001:2008 di SMK Negeri 26 Jakarta. Penelitian menggunakan model evaluasi berbasis tujuan dari Ralph W. Tyler. Data dikumpulkan dengan instrumen observasi, dokumentasi, angket, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan, untuk komponen input: 1) tahap perencanaan telah memiliki struktur organisasi, tenaga pelaksana, dan kelengkapan dokumentasi persyaratan SMM ISO, 2) tahap pelaksanaan telah dilakukan sosialisasi mengenai SMM ISO dan tata cara penyusunan dokumen-dokumen, adanya program kerja setiap bidang manajemen, dan fasilitas sarana prasarana yang lengkap, 3) tahap pemeriksaan audit dan monitoring telah dilakukan sesuai jadwal dan adanya pelaporan, dan 4) tahap penindakan perbaikan dilakukan sudah sesuai dengan batas waktu yang ditentukan. Hasil komponen output sebagai berikut: 1) peningkatan kepuasan pelanggan aspek tangible, reliability, responsive, dan empathy sudah baik namun aspek assurance masih ada guru yang mengajar tidak sesuai dengan ijazah karena kurangnya guru bidang studi tersebut, 2) peningkatan kualitas sumber daya berkelanjutan, kualifikasi tenaga pendidik dan tenaga kependidikan yang tertinggi S2 namun kategori sangat kurang, dan 3) peningkatan sistem manajemen mutu pada kurikulum dan pelayanan administrasi akademik baik, namun tenaga pendidik jarang mengakses website sekolah sebagai media informasi. Manajemen sekolah agar melakukan sosialisasi dan pelatihan lebih intensif lagi bagi tenaga pendidik dan tenaga kependidikan mengenai SMM ISO.