PORTFOLIO ASSESSMENT MODEL, CREATIVITY, AND THE ABILITY OF SOLVING MATHEMATICS PROBLEM

Main Author: SUKMAWATI, SUKMAWATI
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: PROGRAM STUDI PENELITIAN DAN EVALUASI PENDIDIKAN , 2013
Subjects:
Online Access: http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jep/article/view/2729
http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jep/article/view/2729/2054
Daftar Isi:
  • This research aimed to study the effects of application of the portfolio assessment model and creativity toward the ability of solving mathematics problem (ASMP). This research used Group Within Treatment (GWT) design within experimental method and applied three kinds of treatment, namely: show case portfolios, document portfolios, and working portfolios. Each treatment involved three groups of student from SMAN 1, SMAN 5, and SMAN 14 Makassar. The data analysis used in this research was two-way analysis of variance with GWT. The findings acquired were the difference between the ability of mathematics problem solving of the students who were assessed through showcase portfolios, document portfolios, and working portfolios. For the group of students with high creativity, the ability of mathematics problem solving of those who were assessed with showcase portfolios and document portfolios was higher than those who were assessed with working portfolios. For the group of students with low creativity, the ability of mathematics problem solving of those who were assessed with working portfolios was higher than those who assessed with document portfolios, and showcase portfolioswas higher than showcase portfoliodocument portfolios. The results of this research showed that showcase portfolio assessment can be used as an alternative assessment for problem solving learning.
  • Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh penerapan model asesmen portofolio dan kreativitas terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika (KPMM). Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode eksperimen desain group within treatment (GWT) dengan menerapkan tiga perlakuan yaitu: model asesmen portofolio tampilan, dokumen, dan kerja. Setiap perlakuan terdiri dari tiga grup masing-masing dari SMAN 1, SMAN 5, dan SMAN 14  Makassar. Analisis data yang digunakan adalah analisis varians dua jalur desain GWT. Temuan yang diperoleh adalah terdapat perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematika antara siswa yang dinilai dengan portofolio tampilan, portofolio dokumen, dan portofolio kerja. Khusus kelompok siswa yang memiliki kreativitas tinggi, kemampuan pemecahan masalah matematika siswa yang dinilai dengan portofolio tampilan lebih tinggi dari portofolio dokumen dan portofolio dokumen lebih tinggi dari portofolio kerja. Khusus kelompok siswa yang memiliki kreativitas rendah, kemampuan pemecahan masalah matematika siswa yang dinilai dengan portofolio kerja lebih tinggi dari portofolio dokumen dan portofolio tampilan lebih tinggi dari portofolio dokumen. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa portofolio tampilan dapat digunakan sebagai suatu alternatif penilaian pada pembelajaran pemecahan masalah.