SENSITIVITY OF DIFFERENTIAL ITEM FUNCTIONING (DIF) DETECTION METHOD
Main Author: | SUDARYONO, SUDARYONO |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
PROGRAM STUDI PENELITIAN DAN EVALUASI PENDIDIKAN
, 2012
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jep/article/view/2330 http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jep/article/view/2330/1790 |
Daftar Isi:
- The prime objective of this study is to find out the empirical data about a comparison sensitivity as Scheunemanâ€TMs Chi-square, Mantel-Haenszel methods and Item Response Theory (IRT) Rasch model in Differential Item Functioning (DIF) detection. The study used experimental methods with 1 x 3 design. The independent variables were, Scheunemanâ€TMs Chi-Square methods, Mantel-Haenszel methods and IRT Rasch model. This specific research aims at revealing: (1) the characteristics of test items based on the of classical test-theory, (2) the standard error measurement of classical test theory, and (3) the items detected as containing Differential Item Functioning (DIF) based on gender. Analysis of this study was based on testeeâ€TMs response to the Mathematics test in the National Examination at Senior High School in Tangerang, 2008/2009 academic year. The data source was computer answer sheets of 5000 consist of 2500 from male student responses and 2500 female student responses, established using the simple random sampling technique. A result of the descriptive analysis using the classical test theory indicated that 28 out of 40 mathematics test items were good, with a reliability index of 0,827. The results indicated that all methods were good for the detection of DIF, but IRT Rasch model was the most sensitive among those methods compared with Mantel-Haenszel, and Sceunemanâ€TMs chi-square methods. The result of DIF analysis on the mathematics test was find any items containing DIF based on gender differences.
- Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk mengetahui data empiris tentang sensitivitas perbandingan antara metode Chi-Square Scheuneman, metode Mantel-Haenszel metode teori responsi butir model Rasch dalam mendeteksi keberadaan Differential Item Functioning (DIF). Penelitian ini menggunakan metode eksperimental dengan desain 1 x 3. Variabel independen dalam penelitian ini adalah, Chi-square Scheuneman, metode Mantel-Haenszel, dan teori responsi butir model Rasch. Secara spesifik tujuan penelitian ini adalah untuk mengungkapkan: (1) karakteristik butir tes berdasarkan teori tes klasik, (2) kesalahan pengukuran standar berdasarkan teori tes klasik, dan (3) deteksi butir soal yang terindikasi mengandung Differential Item Functioning (DIF) berdasarkan perbedaan gender. Analisis data penelitian ini didasarkan pada responsi peserta tes Ujian Nasional Matematika pada Sekolah Menengah Atas di Tangerang tahun akademik 2008/2009. Sumber data penelitian ini adalah lembar jawaban komputer dari 5000 siswa yang terdiri dari 2500 siswa pria dan 2500 siswa perempuan yang diambil secara acak dengan menggunakan teknik simple random sampling. Hasil analisis deskriptif dengan menggunakan teori tes klasik menunjukkan bahwa ada 28 butir tes dari 40 butir tes matematika, dengan indeks keandalan reliabilitas sebesar 0,827. Hasil penelitian menunjukkan bahwa semua metode yang digunakan untuk mendeteksi DIF cukup baik, namun metode teori responsi butir model Rasch adalah model yang paling sensitif dibandingkan dengan metode Mantel-Haenszel, dan metode Chi-square Scheuneman.