EVALUATING PROGRAM OF CURRICULUM DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION AT SCHOOL

Main Author: KUNANDAR, KUNANDAR
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: PROGRAM STUDI PENELITIAN DAN EVALUASI PENDIDIKAN , 2011
Subjects:
Online Access: http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jep/article/view/2260
http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jep/article/view/2260/1756
Daftar Isi:
  • The purpose of this research is to measure the worth of the development and implementation of KTSP at SMPN 285 Pulau Untung Jawa in Administrative Regency of Kepulauan Seribu Province of DKI Jakarta. This evaluation research applied the CIPPO model evaluation which meant Context, Input, Process, Product, and Outcome. The result was categorized into three, i.e. high criteria, moderate criteria, and low criteria. The result also showed that (1) there were two aspects which had moderate level of actuality and one aspect with low actuality in sub evaluation of context, (2) there were sic aspects which had low level of actuality and two aspects with moderate level of actulity in sub evaluation of input, and (3) all aspects had low level of actuality in sub evaluation process, (4) all aspects had moderate level of actuality in sub evaluation of product, and (5) there were two aspects which had high level of actuality and one aspect with low level of actuality in sub evaluation of effect. The result of this study showed that the development and implementatio of KTSP in SMPN 285 Pulau untung Jawa at Kepulauan Seribu of DKI Jakarta Province was not optimal yet.
  • Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi program  mengenai pengembangan dan implementasi KTSP di SMPN 285 Pulau Untung Jawa Kabupaten Administratif Kepulauan Seribu Provinsi DKI Jakarta  dengan menggunakan model evaluasi CIPPO, yaitu Contex, Input, Proces Product dan Outcome. Hasil dikelompokkan dengan kriteria tinggi, sedang dan rendah menunjukkan bahwa: ada dua aspek memiliki tingkat aktualisasi sedang dan satu aspek memiliki tingkat aktualisasi tinggi pada sub evaluasi konteks; ada enam aspek memiliki tingkat aktualisasi  rendah dan dua aspek memiliki tingkat aktualisasi tinggi, pada sub evaluasi input; semua aspek memiliki tingkat aktualisasi rendah pada sub evaluasi proses; semua aspek memiliki tingkat aktualisasi sedang pada sub evaluasi produk; dan ada dua aspek memiliki aktualisasi tinggi serta satu aspek memiliki tingkat aktualisasi rendah dan pada sub evaluasi dampak. Hasil penelitian menyimpulkan pengembangan dan implementasi KTSP di SMPN 285 Pulau Untung Jawa Kepulauan Seribu Provinsi DKI Jakarta belum optimal.