Sistem Pakar Identifikasi Modalitas Belajar Siswa Menggunakan Metode Forward Chaining
Main Authors: | Kurniawan, Asep, Sumijan, Jufriadif Na’am |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Ikatan Ahli Informatika Indonesia (IAII)
, 2019
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://jurnal.iaii.or.id/index.php/RESTI/article/view/1166 http://jurnal.iaii.or.id/index.php/RESTI/article/view/1166/187 |
Daftar Isi:
- Student learning modalities are important to be identified by teachers and students. Because the success of students in the field of academics is supported by the appropriate student learning modalities. Often occurs in the process of teaching and learning teachers do not know the modalities of student learning so that the material in teaching teachers difficult to accept by students. Appropriate learning modalities that are in accordance with the methods taught by the teacher need to be built in an Expert System. Expert System that is processed in this research is taken from the expertise of teachers of Senior High School Counseling Guidance 1 Tilatang Kamang by using Forward Chaining method. Learning modalities are processed using expert systems created with php programming languages and mysql databases. Furthermore, this expert system can determine the modalities of visual learning, auditory and kinesthetic. The result of testing on this method is able to determine the learning modality in the students with the accuracy and the speed is good. Expert system test results have been able to determine student learning modalities clearly and can already be recommended to help teachers and students in improving the way students learn the right.
- Modalitas belajar siswa merupakan hal yang penting untuk di identifikasi oleh guru dan siswa. Karena keberhasilan siswa dibidang akademis didukung oleh modalitas belajar siswa yang tepat. Sering kali terjadi dalam proses belajar mengajar guru belum mengetahui modalitas belajar siswa sehingga materi yang di ajarkan guru sulit diterima oleh siswa. Modalitas belajar yang tepat dan sesuai dengan metode yang diajarkan oleh guru perlu dibantu dengan sistem pakar. Sistem Pakar yang diolah dalam penelitian ini diambil dari kepakaran guru Bimbingan Konseling Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Tilatang Kamang dengan menggunakan metode Forward Chaining. Modalitas belajar diolah menggunakan sistem pakar yang dibuat dengan bahasa pemograman php dan database mysql. Selanjutnya sistem pakar ini dapat menentukan modalitas belajar visual, auditory dan kinesthetic. Hasil dari pengujian terhadap metode ini adalah dapat menentukan modalitas belajar pada siswa dengan tingkat keakurasian dan kecepatan yang baik. Sistem Pakar hasil pengujian telah dapat menentukan modalitas belajar siswa dengan jelas dan sudah dapat direkomendasikan untuk membantu guru dan siswa dalam meningkatkan cara belajar siswa yang tepat.