Peningkatan Kemampuan Komunikasi dan Disposisi Matematis Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah

Main Author: Sibuea, Mustika Fitri Larasati; STMIK Royal
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: JURNAL MATHEMATICS PAEDAGOGIC , 2017
Online Access: http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JMP/article/view/71
http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JMP/article/view/71/41
Daftar Isi:
  • AbstractThis study aims to determine: (1) improvement of communication capabilities and dispositions of students who received problem-based learning and regular learning, (2) the interaction between early learning and the ability of students to the mathematical problem-solving ability and students' motivation. The population in this study consisted of all students of SMK Tamansiswa Sukadamai, while the sample consisted of 30 students in the class X Accounting as an experimental class and 30 students in the class X RPL as the control class. Sampling was done through purposive sampling technique. The research instrument used is the mathematical problem solving ability test, questionnaire, students' motivation. The results showed that (1) the increase in mathematical problem solving ability and learning motivation of students who received problem-based learning is higher than usual learning. The results of the average increase in mathematical problem solving abilities by learning problem-based learning and ordinary respectively of 0.69 and 0.53, and the mean increase student motivation respectively 0.32 and 0.17. (2) there is no interaction between the learning and early mathematical ability of students to the mathematical problem-solving ability and students' motivation. Keywords: mathematical problem solving, motivation to learn, problem-based learning AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) peningkatan kemampuan komunikasi dan disposisi siswa yang memperoleh pembelajaran berbasis masalah dan pembelajaran biasa, (2) interaksi antara pembelajaran dan kemampuan awal siswa terhadap kemampuan pemecahan masalah matematik dan motivasi belajar siswa. Populasi dalam penelitian ini terdiri dari seluruh siswa SMK Tamansiswa Sukadamai, sedangkan sampelnya terdiri 30 siswa pada kelas X Akuntansi sebagai kelas eksperimen dan 30 siswa pada kelas X RPL sebagai kelas kontrol. Pengambilan sampel dilakukan melalui teknik purposive sampling. Instrumen penelitian yang digunakan adalah tes kemampuan pemecahan masalah matematik, angket motivasi belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematik dan motivasi belajar siswa yang memperoleh pembelajaran berbasis masalah lebih tinggi daripada pembelajaran biasa. Hasil rerata peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematika yang diberi pembelajaran berbasis masalah dan pembelajaran biasa masing-masing sebesar 0,69 dan 0,53, dan rerata peningkatan motivasi belajar siswa masing-masing sebesar 0,32 dan 0,17. (2) tidak terdapat interaksi antara pembelajaran dan kemampuan awal matematika siswa terhadap kemampuan pemecahan masalah matematik dan motivasi belajar siswa. Kata kunci: pemecahan masalah matematik, motivasi belajar, Pembelajaran berbasis masalah