Penerapan Model Explicit Instruction Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Agama Islam

Main Author: Naimah, .; SD Negeri 056011 Batu Melenggang
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: SMART EDUCATION , 2017
Online Access: http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JPE/article/view/98
http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JPE/article/view/98/66
Daftar Isi:
  • Abstract: This study aims to determine the improvement of student learning outcomes with the use of explicit instruction models on the subjects of Islam in class III SD Negeri 056011 Hinai academic year 2015/2016. Subjects in this study were students of class III that is with the number of students as many as 30 people. To obtain the data in this study then performed the test result of learning in the form of about essay matter as many as 10 problem. After the data were collected and analyzed, the result of the analysis was obtained: In the first cycle, the score of the test result given to 12 students (40%) was successful, and 18 students (60%) and the average value of 70.35 increase of test result is not maximal in terms of the success of learning hence ability in cycle II obtained increase of value from test result tested to 30 student where 28 oarang student (93,5%) stated have been able to reach mastery, 80,13. Based on the findings of research and discussion, it can be concluded that the use of espicit instruction models can improve student learning outcomes on the subject of Praying Fardu On Islamic Studies Lesson in class III SD Negeri 056011 Batu Melenggang sub-district Hinai district Langkat academic year 2015/2016. Keywords: explicit instruction, praying fardu Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dengan penggunaan Model Explicit Instruction pada mata pelajaran Agama Islam di kelas III SD Negeri 056011 Kecamatan Hinai T.A. 2015/2016. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas III sebanyak 30 orang. Untuk memperoleh data dalam penelitian ini maka dilakukan tes hasil belajar berbentuk soal essay sebanyak 10 soal. Setelah data terkumpul dan dilakukan analisis maka diperoleh hasil analisisnya: Pada siklus I diperoleh peningkatan nilai dari hasil tes yang diberikan kepada 12 orang siswa (40%) yang berhasil, dan rata-rata nilai sebesar 70,35 peningkatan hasil tes ini belum maksimal dari segi keberhasilan belajar maka kemampuan pada siklus II diperoleh peningkatan nilai dari hasil tes yang diujikan kepada 30 orang siswa dimana 28 oarang siswa (93,5%) dinyatakan telah mampu mencapai ketuntasan, dengan nilai rata-rata 80,13. Berdasarkan hasil temuan penelitian dan pembahasan, dapat disimpulkan bahwa penggunaan Model Explicit Instruction dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada pokok bahasan Melakukan Shalat Fardu Pada Pelajaran Agama Islam di kelas III SD Negeri 056011 Batu Melenggang kecamatan Hinai kabupaten Langkat T.A. 2015/2016. Kata kunci: explicit instruction, shalat fardu