Penggunaan Model Pembelajaran Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS

Main Author: Syarifuddin, .; SD Negeri 056011 Batu Melenggang
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: SMART EDUCATION , 2017
Online Access: http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JPE/article/view/92
http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JPE/article/view/92/61
Daftar Isi:
  • Abstract: This study aims to determine the improvement of student learning outcomes with the use of cooperative learning model jigsaw on the subjects of social studies in class V SD Negeri 056011 Batu Melenggang Hinai academic year 2014/2015. Subjects in this study are students of class V as many as 25 people. To obtain the data in this study then performed the first test result of learning and second test result of study which in the form of application about essay matter as many as 10 problem. After the data collected and analyzed the results obtained from 25 students who became the subject in this study, only 12 students (48%) who achieve mastery learning. In second cycle 23 students (92%) achieve learning mastery. Based on that it can be concluded that learning using jigsaw cooperative learning model can improve learning outcomes in IPS lessons in grade V SD Negeri 056011 Batu Melenggang Hinai academic year 2014/2015. Keyword: jigsaw Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dengan penggunaan model pembelajaran kooperatif jigsaw pada mata pelajaran IPS di kelas V SD Negeri 056011 Batu Melenggang Kecamatan Hinai T.A. 2014/2015. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V sebanyak 25 orang. Untuk memperoleh data dalam penelitian ini maka dilakukan tes hasil belajar I dan tes hasil belajar II yang berbentuk aplikasi soal essay sebanyak 10 soal. Setelah data terkumpul dan dilakukan analisis maka diperoleh hasil dari 25 orang siswa yang menjadi subjek dalam penelitian ini, hanya 12 orang siswa (48%) yang mencapai ketuntasan belajar. Pada siklus II 23 orang siswa (92%) mencapai ketuntasan belajar. Berdasarkan hal itu maka dapat ditarik kesimpulan bahwa pembelajaran menggunakan model pembelajaran kooperatif jigsaw dapat meningkatkan hasil belajar pada pelajaran IPS pada siswa kelas V SD Negeri 056011 Batu Melenggang Kecamatan Hinai T.A. 2014/2015. Kata kunci: jigsaw