Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Siswa Melalui Supervisi Kelompok

Main Author: Simbolon, Teksin Oberia; SMP Negeri 1 Pangururan
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: SMART EDUCATION , 2017
Online Access: http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JPE/article/view/91
http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JPE/article/view/91/60
Daftar Isi:
  • Abstract: The purpose of the implementation of this study was to determine: (1) Description of group supervision measures for teachers in developing the evaluation of student learning in SMP Negeri 1 Pangururan Samosir; (2) Description of a big increase in the ability of teachers in SMP Negeri 1 Pangururan Samosir in developing student learning evaluation program. This research is a school action, which is performed to improve the competence of teachers in developing the evaluation of learning. Research conducted at SMP Negeri 1 Pangururan Samosir. In the first semester of academic year 2014/2015. Based on the results penbelitian school action conducted, it can be concluded as follows: (1) The supervision of the engineering group to improve the ability of teachers to develop learning assessments carried out in three main stages, namely the stages (a) Investment concept learning assessments and indicators measuring the quality of evaluation learning. It was held at the meeting of the pre observations; (B) Training and measurement evaluation. It was held at a meeting of observation; (C) Evaluation and problem solving learning problems in the development of teacher evaluation; (2) An increase in the ability of teachers to develop learning evaluation device in accordance with the concepts in the world of education Keyword: evaluation, supervision Abstrak: Tujuan dari dilaksanakannya penelitian ini adalah untuk mengetahui: (1) Deskripsi langkah-langkah supervisi kelompok untuk guru dalam mengembangkan evaluasi pembelajaran siswa di SMP Negeri 1 Pangururan Samosir; (2) Deskripsi besarnya peningkatan kemampuan guru di SMP Negeri 1 Pangururan Samosir dalam mengembangkan program evaluasi pembelajaran siswa. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan sekolah, yang dilaksanakan untuk memperbaiki kompetensi guru dalam mengembangkan perangkat evaluasi pembelajaran. Penelitian dilaksanakan di SMP Negeri 1 Pangururan Samosir., pada semester I tahun pelajaran 2014/2015. Berdasarkan atas hasil penbelitian tindakan sekolah yang dilakukan, dapat dibuat kesimpulan sebagai berikut: (1) Pelaksanaan supervisi dengan teknik kelompok untuk meningkatkan kemampuan guru mengembangkan evaluasi pembelajaran dilakukan dengan tiga tahapan utama, yaitu tahapan (a) Penanaman konsep evaluasi pembelajaran dan indikator pengukuran kualitas evaluasi pembelajaran. Hal ini diselenggarakan pada pertemuan pra observasi; (b) Pelatihan dan pengukuran evaluasi pembelajaran. Hal ini diselenggarakan pada pertemuan observasi; (c) Evaluasi dan problem solving permasalahan dalam pengembangan evaluasi pembelajaran guru; (2) Terjadi peningkatan kemampuan guru mengembangkan perangkat evaluasi pembelajaran yang sesuai dengan konsep-konsep di dunia kependidikan Kata kunci: evaluasi, supervisi