Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Pembelajaran Berpusat Kooperatif Melalui Supervisi Klinis

Main Author: Mahajaya, .; Bimas Katolik Medan
Format: Article info eJournal
Terbitan: SMART EDUCATION , 2017
Online Access: http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JPE/article/view/28
Daftar Isi:
  • Abstract: The purpose of the research school of action is to improve the ability of primary school teachers in Catholic Religious Education centered cooperative learning through clinical supervision. Subjects of research are four primary school teachers in Catholic Religious Education in Medan Helvetia. The object of research is the ability of teachers to prepare lesson plans, teaching activities, and activities students learn. The results showed an increase in research object, namely: (1) the ability of teachers prepare learning device of scores 44.43 into 72.21, (b) the activities of teachers teaching from 43.74 to 79.14, (3) the activities students learn from 43.11 to 80.62 Keyword: learning device, clinical supervision Abstrak: Tujuan dari penelitian tindakan sekolah ini adalah untuk meningkatkan kemampuan guru Pendidikan Agama Katolik SD dalam pembelajaran berpusat kooperatif melalui supervisi klinis. Subjek penelitian sebanyak empat guru sekolah dasar Pendidikan Agama Katolik di wilayah Medan Helvetia. Objek penelitian adalah kemampuan guru dalam menyusun rencana pembelajaran, aktivitas mengajar, dan aktivitas siswa belajar. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan objek penelitian, yaitu: (1) kemampuan guru menyusun perangkat pembelajaran dari skor 44,43 menjadi 72,21, (b) aktivitas guru mengajar dari 43,74 menjadi 79,14, (3) aktivitas siswa belajar dari 43,11 menjadi 80,62 Kata kunci: perangkat pembelajaran, supervisi klinis