Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Melalui Sanggar Kegiatan KKG
Main Author: | Sihombing, Sarmin; Bimas Katolik Medan |
---|---|
Format: | Article info eJournal |
Terbitan: |
SMART EDUCATION
, 2017
|
Online Access: |
http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JPE/article/view/27 |
Daftar Isi:
- Abstract: The research objective of this school is to improve the ability of teachers in developing learning tools through the studio KKG. The study was conducted at the studio KKG SD Catholic Religious Education Ministry of Religious Medan in October to November 2015. The subjects were elementary school teachers PAK Catholic Community Guidance Medan are less able to mount the learning device 25 that 10 teachers and 15 teachers PNS private. The results showed an increase in the ability of teachers include: (1) preparation of Prota of values 54 to 103; (2) the preparation Prosem of grades 49 to 87; (3) the preparation of syllabus of grades 47 to 80; (4) preparation of RPP of grades 46 to 97. Keywords: learning device, prota, prosem, syllabus, lesson plans Abstrak: Tujuan penelitian sekolah ini adalah untuk meningkatkan kemampuan guru dalam menyusun perangkat pembelajaran melalui sanggar kegiatan KKG. Penelitian dilakukan pada sanggar KKG Pendidikan Agama Katolik SD Kementerian Agama Medan pada bulan Oktober sampai Nopember 2015. Subjek penelitian adalah guru PAK SD Bimas Katolik Medan yang kurang mampu menyusun perangkat pembelajaran 25 orang yaitu 10 orang guru PNS dan 15 orang guru swasta. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan kemampuan guru meliputi: (1) penyusunan Prota dari nilai 54 menjadi 103; (2) penyusunan Prosem dari nilai 49 menjadi 87; (3) penyusunan Silabus dari nilai 47 menjadi 80; (4) penyusunan RPP dari nilai 46 menjadi 97. Kata kunci: perangkat pembelajaran, prota, prosem, silabus, RPP