Penggunaan Media Berbasis Teks Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia

Main Author: Kanjun, Sri Mahidar; SD Negeri 054931 Batu Melenggang
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: SMART EDUCATION , 2017
Online Access: http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JPE/article/view/103
http://deacas.com/se/jurnal/index.php/JPE/article/view/103/71
Daftar Isi:
  • Abstract: This study aims to determine the improvement of student learning outcomes with the use of text-based media on the subjects of Indonesian in class V SD Negeri 054931 Batu Melenggang Hinai academic year 2015/2016. Subjects in this study are the students of class V that is with the number of students as many as 21 people. To obtain the data in this study then performed the test result of learning which in the form of application about essay matter as many as 10 problem. From 21 students who become the subject in this research, it turns out that only 12 students (54.14%) already have learning completeness. The average value obtained only reached 74.5. In second cycle can be 19 students (90.47%) who already have mastery learning, while the rest of 2 students (9.53%) do not have mastery learning. The average value obtained only reached 80.5. Based on it then it can be concluded that learning using text-based media can improve learning outcomes in Indonesian language lessons on grade 5 students Elementary School 054931 Batu Melenggang Hinai academic year 2015/2016. Keyword: Text Based Media Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dengan penggunaan media berbasis teks pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di kelas V SD Negeri 054931 Batu Melenggang Kecamatan Hinai T.A. 2015/2016. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V sebanyak 21 orang. Untuk memperoleh data dalam penelitian ini maka dilakukan tes hasil belajar berbentuk soal essay sebanyak 10 soal. Dari 21 orang siswa yang menjadi subjek dalam penelitian ini, ternyata hanya 12 orang siswa (54,14%) yang mencapai ketuntasan belajar, Nilai rata-rata yang diperoleh hanya mencapai 74,5. Pada siklus II 19 orang siswa (90,47%) yang sudah memiliki ketuntasan belajar. Nilai rata-rata yang diperoleh hanya mencapai 80,5. Berdasarkan hal itu maka dapat ditarik kesimpulan bahwa pembelajaran menggunakan media berbasis teks dapat meningkatkan hasil belajar pada pelajaran bahasa indonesia pada siswa kelas V SD Negeri 054931 Batu Melenggang Kecamatan Hinai T.A. 2015/2016 Kata kunci: media berbasis teks