Associated Factors with Social ASKES Participant Satisfaction in Family Practice Physician PT. ASKES (Limited) in Kuantan Singingi Regency

Main Authors: ., Alicia, Kamal, Yanwir
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: Jurnal Kesehatan Komunitas (Journal of Community Health) Published by : P3M STIKes Hang Tuah Pekanbaru , 2013
Online Access: http://jurnal.htp.ac.id/index.php/keskom/article/view/53
http://jurnal.htp.ac.id/index.php/keskom/article/view/53/42
Daftar Isi:
  • Figures Social Askes visits to health services Family Physicians PT. Health insurance (Persero) in Kuantan District Sengingi in 2010 decreased which begs the question and find the cause of the decline Askes visits to health care in the family doctor. The purpose of this study was to determine the factors associated with satisfaction in the Social Askes family doctor services in PT. Askses (Persero) in Kuantan District Sengingi. This research is quantitative analytic cross sectional design. Subjects in this study were 97 participants social Askes. Collecting data using questionnaires with the analyzed variables Administrative Services, Medical Services, and Infrastructure in Family Doctor. Statistical tests using Chi square test with p values significancy (p-value) <0.05. The results showed no relationship Administrative Services, Medical pelayana, and Infrastructures in the Family Physician satisfaction Askes Social PT. Health insurance (Persero) in Kuantan District Singingi. Doctors advised the family in order to maintain and improve the system of administrative services, medical services and infrastructure in order to improve the quality of care and satisfaction Askes social, family doctors can provide care that is promotive and preventive, PT. Health insurance (Persero) Regency Kuantan Sengingi more family doctors to promote the existence of the Social Askes
  • Angka kunjungan peserta Askes Sosial pada pelayanan kesehatan Dokter Keluarga PT. Askes (Persero) di Kabupaten Kuantan Sengingi pada tahun 2010 mengalami penurunan yang menimbulkan pertanyaan dan mencari penyebab dari menurunnya kunjungan peserta Askes pada pelayanan kesehatan di Dokter keluarga tersebut. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor yang berhubungan dengan kepuasan peserta Askes Sosial dalam pelayanan dokter keluarga di PT. Askses (Persero) di Kabupaten Kuantan Sengingi. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif analitik dengan desain cross sectional . Subjek dalam penelitian ini adalah 97 orang peserta Askes sosial. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dengan variabel yang dianalisis yaitu Pelayanan Administrasi, Pelayanan Medis, serta Sarana dan Prasarana pada Dokter Keluarga. Uji statistic menggunakan uji Chi square dengan nilai significancy p (p-value) < 0,05. Hasil penelitian menunjukkan ada hubungan Pelayanan Administrasi, Pelayana Medis, serta Sarana dan Prasarana pada Dokter Keluarga dengan kepuasan peserta Askes Sosial PT. Askes (Persero) di Kabupaten Kuantan Singingi. Disarankan kepada Dokter keluarga agar dapat Mempertahankan dan meningkatkan sistem pelayanan administrasi, pelayanan medis dan sarana prasarana guna meningkatkan kualitas pelayanan dan kepuasan peserta Askes sosial, Dokter Keluarga dapat memberikan pelayanan yang bersifat promotif dan preventif, PT. Askes (Persero) Kabupaten Kuantan Sengingi lebih mensosialisasikan keberadaan Dokter Keluarga kepada para peserta Askes Sosial.