PENGEMBANGAN MANAJEMEN BERBASIS MADRASAH
Main Author: | Abdullah, Abdullah |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Fakultas Tarbiyah IAI Nurul Jadid Paiton Probolinggo
, 2017
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://jurnal.iainuruljadid.ac.id/index.php/pedagogik/article/view/155 http://jurnal.iainuruljadid.ac.id/index.php/pedagogik/article/view/155/140 |
Daftar Isi:
- Law No. 20 of 2003 on National Education System which mandates that the provision of education conducted by the school-based management principles / madrasah is evidence of seriousness of the government in addressing the aspirations of the people associated with the increased demands of the quality of education. In order to answer the challenges in the field of education and the expectations of society in the form of guidance to improve education quality, school-based management / madrasah (MBS / MBM) is an absolute thing that must be addressed and implemented, because theoretically MBS / MBM no longer make the government as the central authorities of education, but occurs disenteralisasi autonomy and education in Madrasah. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional yang mengamanatkan agar penyelenggaraan pendidikan dilaksanakan dengan prinsip manajemen berbasis madrasah merupakan bukti kesungguhan pemerintah dalam menyikapi aspirasi masyarakat berkaitan dengan tuntutan peningkatan mutu pendidikan. Dalam rangka menjawab tantangan di bidang pendidikan dan harapan masyarakat berupa tuntunan peningkatan mutu pendidikan, manajemen berbasis sekolah/madrasah (MBS/MBM) merupakan hal mutlak yang harus disikapi dan dilaksanakan, sebab secara teoretis MBS/MBM tidak lagi menjadikan pemerintah sebagai pusat penguasa pendidikan, tetapi terjadi disenteralisasi dan otonomi pendidikan di Madrasah.