EVALUASI PROGRAM SEKOLAH RAMAH ANAK DI SMP NEGERI 16 BANDAR LAMPUNG
Main Author: | INDAH AYU MUTIYA, 1723012016 |
---|---|
Format: | Masters NonPeerReviewed Book Report |
Terbitan: |
, 2020
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://digilib.unila.ac.id/62789/1/1.%20ABSTRAK.pdf http://digilib.unila.ac.id/62789/2/2.%20TESIS%20FULL.pdf http://digilib.unila.ac.id/62789/3/3.%20TESIS%20TANPA%20BAB%20PEMBAHASAN.pdf http://digilib.unila.ac.id/62789/ |
Daftar Isi:
- This study aims to assess the implementation of child-friendly school programs related to situations or backgrounds that affect indirectly. Child-friendly school program inputs related to the quality of inputs that can directly support achievement. The process of the program is the implementation of various activities, approaches, and methods which supports the success of the childfriendly school. The products produced is the implementation of child-friendly school programs in Junior High School 16 Bandar Lampung. The method used in this research is qualitative with a phenomenological design. The informants were the school principal, deputy headmaster in the curriculum, student affairs, facilities and infrastructure, teachers, students, guardians of students, security guards, school guards. The results showed that the context of planning childfriendly school programs was to prevent violence against children and other school members, creating relationships between quality school members,etc. The input determines the facilities and infrastructure carried out so that the facilities and infrastructure needs could be effectively and efficiently. The process of implementing were done by the teachers, staffs and security program approaches through daily communication. The product was the results achieved in the organization of child-friendly school programs. They were the attitudes / behaviors of students towards teachers, security guards, staff, and peers that demonstrated the principle of child-friendly schools. Students were always polite by greeting and shaking hands with teachers. Keywords: school program evaluation, child friendly school (SRA), rights convention, strengthening of child-friendly schools, junior high school. Penelitian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan program sekolah ramah anak yang berkaitan dengan situasi atau latar belakang yang mempengaruhi secara tidak langsung. Input program sekolah ramah anak terkait dengan kualitas input yang secara langsung dapat mendukung pencapaian. Proses program adalah implementasi dari berbagai kegiatan, pendekatan, dan metode yang mendukung keberhasilan sekolah ramah anak. Produk yang dihasilkan adalah implementasi program sekolah ramah anak di SMP Negeri 16 Bandar Lampung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan desain fenomenologis. Informan adalah kepala sekolah, wakil kepala sekolah dalam kurikulum, urusan siswa, fasilitas dan infrastruktur, guru, siswa, wali siswa, penjaga keamanan, penjaga sekolah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa konteks perencanaan program sekolah ramah anak adalah untuk mencegah kekerasan terhadap anak dan anggota sekolah lainnya, menciptakan hubungan antara anggota sekolah yang berkualitas, dll. Input menentukan fasilitas dan infrastruktur yang dilakukan sehingga kebutuhan fasilitas dan infrastruktur dapat secara efektif dan efisien. Proses implementasi dilakukan oleh para guru, staf, dan pendekatan program keamanan melalui komunikasi sehari-hari. Produk adalah hasil yang dicapai dalam organisasi program sekolah ramah anak. Mereka adalah sikap / perilaku siswa terhadap guru, penjaga keamanan, staf, dan teman sebaya yang menunjukkan prinsip sekolah ramah anak. Siswa selalu sopan dengan menyapa dan berjabatan tangan dengan guru. Kata kunci: evaluasi program sekolah, sekolah ramah anak (SRA), konvensi hak, penguatan sekolah ramah anak, sekolah menengah pertama.