PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK BERBASIS PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DAN SELF EFFICACY PESERTA DIDIK

Main Author: JULIANTI MUSTIKA, 1423021029
Format: Masters NonPeerReviewed Book Report
Terbitan: , 2019
Subjects:
Online Access: http://digilib.unila.ac.id/58250/1/1.%20ABSTRAK.pdf
http://digilib.unila.ac.id/58250/2/2.%20TESIS%20FULL.pdf
http://digilib.unila.ac.id/58250/3/3.%20TESIS%20FULL%20TANPA%20BAB%20PEMBAHASAN.pdf
http://digilib.unila.ac.id/58250/
Daftar Isi:
  • ABSTRACT This research is a development research which aims to find out how to develop student’s worksheet based on realistic mathematics education and its effectiveness in terms of mathematical problem solving abilities and self efficacy of students. The subject of this study was the eighth grade students of Ar Raihan SMP IT Bandar Lampung. The results of the preliminary study indicate the need to develop student’s worksheet. Preparation of student’s worksheets is done by drafting the student’s worksheet and all its components. Mathematical student’s worksheet about linear equation learning of two variables VIII SMP consists of the beginning, core, and end. The results of the validation show that the student’s worksheet has met the standards of content, media, and language eligibility. The results of the initial field trials indicate that the student’s worksheete is included in the good category. The results of the field test in this study were mathematical student’s worksheetes in two variable linear equation learning material. The research data was obtained through tests of mathematical problem solving abilities and self efficacy scales. The results of the effectiveness test on the use of student’s worksheet indicate that students have met the minimum completeness criteria in problem solving abilities. The tendency of self-efficacy of students after using the mathematics student’s worksheet shows a positive results. Keywords: worksheet, PMR, problem solving, self-efficacy ABSTRAK Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan yang bertujuan untuk mengetahui bagaimanakah hasil pengembangan LKPD berbasis pendidikan matematika realistik serta efektifitasnya ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematis dan self efficacy peserta didik. Subjek penelitian ini adalah peserta didik kelas VIII SMP IT Ar Raihan Bandarlampung. Hasil studi pendahuluan menunjukkan adanya kebutuhan untuk dikembangkan LKPD. Penyusunan LKPD dilakukan dengan menyusun draft LKPD dan semua komponennya. LKPD matematika untuk pembelajaran persamaan linear dua variabel VIII SMP terdiri dari bagian awal, inti, dan akhir. Hasil validasi menunjukkan bahwa LKPD telah memenuhi standar kelayakan isi, media, dan bahasa. Hasil uji coba lapangan awal menunjukkan bahwa LKPD termasuk dalam kategori baik. Hasil uji lapangan dalam penelitian ini berupa LKPD matematika pada materi pembelajaran persamaan linear dua variabel. Data penelitian diperoleh melalui tes kemampuan pemecahan masalah matematika dan pemberian angket self efficacy. Hasil uji efektivitas terhadap penggunaan LKPD menunjukkan peserta didik telah memenuhi kriteria ketuntasan minimal dalam kemampuan pemecahan masalah matematis. Self efficacy peserta didik setelah menggunakan LKPD matematika menunjukkan kecenderungan yang positif. Kata Kunci: LKPD, PMR, pemecahan masalah, self-efficacy