MICRO EXTERNAL FACTORS THAT INFLUENCE THE SUCCESS OF SMALL AND MEDIUM MICRO ENTERPRISES (MSMEs) (Study on the industrial center of chips in Lampung City)

Main Author: RISKA DEWI DAMAYANTI , 1416051099
Format: Bachelors NonPeerReviewed Book Report
Terbitan: FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN POLITIK , 2019
Subjects:
Online Access: http://digilib.unila.ac.id/55826/1/ABSTRAK.pdf
http://digilib.unila.ac.id/55826/2/SKRIPSI%20FULL.pdf
http://digilib.unila.ac.id/55826/3/SKRIPSI%20TANPA%20BAB%20PEMBAHASAN.pdf
http://digilib.unila.ac.id/55826/
Daftar Isi:
  • This study aims to determine the micro external factors that influence the success of Small and Medium Micro Enterprises (MSMEs) in the center of the chips industry in Bandar Lampung. This type of research is qualitative descriptive research. Technique is done by using the indepth interview method the selected informantre three people who were the owners of those who owned a lot of information and data related to micro external factor. The focus of the research in this research is how companies develop micro external factors through identification of component components including consumer suppliers and customers. Then these three factors will afeect business success both capital, incame, sales volume and production output. The results of the research and discussion have been conducted that the three micro external factors influence the success of MSMEs these three factors are influenced by indicators of business success such as the theory used, namely capital, production output, sales volume and income. Suppliers greatly influence the success of a business because suppliers provide information availability o raw materials to the company. Competitors also greatly affect the success of the business because with the presence of competitors the company further quality and service and improve the quality of product produced. Customers influence business success because customers makae a big contribution to sustainbility company. Key word : Micro External Factor (MSMEs) and Business Success Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor eksternal mikro yang mempengaruhi kesuksesan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) pada kawasan sentra industri keripik di Bandar Lampung. Tipe penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data yang dilakukan yaitu dengan menggunakan metode wawancara mendalam. Informan yang dipilih sebanyak 3 orang yang merupakan pemilik atau yang mempunyai banyak informasi dan data terkait dengan faktor-faktor eksternal mikro. Fokus penelitian dalam penelitian ini adalah bagaimana perusahaan mengembangkan faktor-faktor eksternal mikro melalui identifikasi komponen-komponen meliputi pemasok, pesaing dan pelanggan selanjutnya ketiga faktor tersebut akan mempengaruhi kesuksesan usaha baik modal, pendapatan, volume penjualan dan juga output produksi. Hasil penelitian dan pembahasan yang telah dilakukan bahwa ketiga faktor eksternal mikro tersebut mempengaruhi kesuksesan UMKM. ketiga faktor tersebut dipengaruhi oleh indikator kesuksesan usaha seperti dengan teori yang dipakai yaitu modal, output produksi, volume penjualan dan pendapatan. pemasok sangat mempengaruhi kesuksesan suatu usaha karena pemasok memberikan informasi ketersediaan bahan baku kepada perusahaan. Pesaing juga sangat mempengaruhi kesuksesan usaha karena dengan adanya pesaing perusahaan lebih meningkatkan mutu dan pelayanan serta meningkatkan kualitas produk yang dihasilkan. Pelanggan mempengaruhi kesuksesan usaha karena pelanggan memberikan kontribusi yang besar terhadap kebelangsungan perusahaan. Kata kunci :Faktor eksternal mikro UMKM dan Kesuksesan Usaha.