Riau Folklore Book Ketobong Keramat Based on Markerless Augmented Reality (AR) with User Defined Target Technique

Main Authors: Michael, Michael, Trisnadoli, Anggy, Suhatman, Rahmat
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Politeknik Negeri Batam , 2019
Online Access: https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAIC/article/view/1543
https://jurnal.polibatam.ac.id/index.php/JAIC/article/view/1543/972
Daftar Isi:
  • Folklore is a story that has been passed down from generation to generation, where each region has its own folklore. In Pelalawan District, there’s a folklore called Ketobong Keramat, where the folklore telling a story about a Magical Doctor who was willing to sacrifice his personal interests to help the King of Pelalawan. According to Malay Culture Study and Development Center, folklore is a cultural property that is not given enough attention. This can be seen in many folklore from certain regions which are quite popular but not yet known by the people in other regions. Therefore, in this final project, the Ketobong Keramat Augmented Reality application was made to the folklore. The method used in this application is the Markerless Augmented Reality Method using the User Defined Target technique, so that the Augmented Reality object can be displayed on the surface chosen by the user. Through the development of the Ketobong Keramat Augmented Reality application, it is hoped that it can increase community interest in undertaking excavations and disseminating folklore in the archipelago, as well as implementing technology on other folklore that is not yet widely known by the people of Indonesia.
  • Cerita rakyat merupakan cerita yang telah diwariskan dari generasi ke generasi, dimana setiap daerah memiliki ceritanya masing-masing. Di Kabupaten Pelalawan, terdapat sebuah cerita yang berjudul Ketobong Keramat, dimana cerita tersebut menceritakan kisah tentang seorang Bomo Sakti yang bersedia mengorbankan kepentingan pribadinya untuk membantu Sang Raja Pelalawan. Pada proyek akhir ini dibangun aplikasi Augmented Reality Ketobong Keramat terhadap buku cerita rakyat Ketobong Keramat yang dituliskan oleh Wahyuningrum dan diterbitkan oleh Adicita. Aplikasi ini menggunakan metode Markerless Augmented Reality dengan menggunakan teknik User-Defined Target, sehingga objek Augmented Reality dapat ditampilkan pada permukaan yang dipilih oleh pengguna. Metode markerless ini menggunakan pattern recognition untuk membaca permukaan objek, sehingga kondisi ideal untuk menampilkan animasi yang terdapat pada aplikasi ini adalah dengan menggunakan permukaan yang memiliki pattern berwarna kontras dengan jarak antara kamera dengan permukaan objek sejauh 10 hingga 30 cm. Aplikasi Augmented Reality Ketobong Keramat ini dapat membantu pengguna dalam melihat cerita ini dalam berbagai sudut pandang, serta membantu pembaca dalam merasakan langsung suasana dari cerita rakyat Ketobong Keramat.