The Mathematical Literation Skill of Indonesian Elementary School Student

Main Authors: Indriani, Ari, Novianti, Dwi Erna
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA Press , 2018
Subjects:
Online Access: https://jipd.uhamka.ac.id/index.php/jipd/article/view/71
https://jipd.uhamka.ac.id/index.php/jipd/article/view/71/29
Daftar Isi:
  • This study aimed to know the mathematical literation skill of elementary student. This study was qualitative descriptive approach. This study was held in SD Negeri 3 Kunduran. The population of this study was 5th grade with 39 students. The sampling was used saturation sampling technique. The data was collected using obervation, essay test, and documentation. Before the essay test was used, it was analyzed its content validity, level of difficulty, discrimination power, and reliability. Test was consist of 4 questions. The data technique was qualitative analysis with Miles and Hubermen model. This research showed that students who can worked on level 4 question were students who answered more correctly on question number 2. Students who can worked on level 3 question were students who answer more correctly on question number 4.This study concluded that the mathematical literation skill of 5th grade student in SD Negeri 3 Kunduran was good.
  • Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kemampuan literasi matematika siswa Sekolah Dasar. Jenis penelitian ini adalah pendekatan deskriptif kualitatif. Penelitian ini dilakukan di SD Negeri 3 Kunduran. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas V SD Negeri 3 Kunduran yang berjumlah 39 siswa. Sampel diambil menggunakan teknik sampling jenuh. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu metode observasi, tes uraian, dan dokumentasi. Tes yang digunakan untuk mengumpulkan data dilakukan validitas isi, tingkat kesukaran, daya pembeda, dan reliabilitas. Soal yang digunakan berjumlah 4 soal. Teknik analisis data penelitian ini adalah analisis data kualitatif model Miles dan Hubermen. Penelitian ini menunjukkan bahwa siswa yang mampu mengerjakan soal dengan level 4 adalah siswa yang lebih banyak menjawab benar pada soal nomor 2. Siswa yang mengerjakan soal level 3 adalah siswa yang lebih banyak menjawab benar pada soal nomor 4. Ini menunjukkan siswa kelas 5 SD Negeri 3 Kunduran telah mempunyai kemampuan literasi matematika dengan baik.