Effectiveness of Inquiry Learning and Problem-Based Learning on Studentsâ€TM Achievement in Science Cource

Main Authors: Hartini, Ika, Ferawati, Ferawati
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA Press , 2016
Subjects:
Online Access: https://jipd.uhamka.ac.id/index.php/jipd/article/view/35
https://jipd.uhamka.ac.id/index.php/jipd/article/view/35/16
Daftar Isi:
  • The purpose of this research is to know the effectiveness of inquiry learning and problem-based learning on science achievement of 4th grade student. This research method is quasi-experiment with non-equivalent control. This research sample is 58 students in SDN Cipinang Besar Selatan 19 Pagi who divided into two groups, 31 students are in inquiry learning class and 27 students are in problem-based learning class. Analysis of t-test indicated the difference of studentsâ€TM achievement between students who in inquiry learning and problem-based learning classes. The average of science achievement in inquiry learning class is higher than problem-based learning class.
  • Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan pembelajaran inkuiri dan problem based learning terhadap hasil belajar IPA siswa kelas IV. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi-experiment dengan desain non-equivalent control. Sampel yang diteliti adalah 58 siswa kelas IV di SDN Cipinang Besar Selatan 19 Pagi pada semester genap tahun pelajaran 2015/2016. Sampel tersebut terbagi menjadi dua kelompok, yaitu 31 siswa yang diberi pembelajaran inkuiri dan 27 siswa yang diberi pembelajaran Problem Based Learning (PBL). Berdasarkan hasil analisis uji-t menunjukkan adanya perbedaan hasil belajar IPA antara siswa yang diberi pembelajaran inkuiri dengan siswa yang diberi pembelajaran PBL. Rata-rata hasil belajar IPA siswa di kelas pembelajaran inkuiri lebih tinggi dibandingkan dengan di kelas pembelajaran PBL.