Analysis of Elementary Teacherâ€TMs Science Lesson Plan

Main Author: Anugrah, Devi
Format: Article info application/msword Journal
Bahasa: ind
Terbitan: Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA Press , 2015
Subjects:
Online Access: https://jipd.uhamka.ac.id/index.php/jipd/article/view/12
https://jipd.uhamka.ac.id/index.php/jipd/article/view/12/5
Daftar Isi:
  • Lesson Plan (RPP) is a very important tool for a teacher in the learning process. Teachers are required to be able to make a good lesson plan so the learning process does not get out of the purpose and content. This study aims to analyze the feasibility of RPP made by Jakarta teachers in accordance with the National Education Standards Agency (BSNP) of Indonesia. The study was in Elementary School, East Jakarta. The research was conducted using qualitative descriptive. Data collected by documentation study by collecting the science lesson plan of Elementary School Teachers. The research instrument used in the form of grain analysis RPP component consisting of 10 components. One component using a score of 1-10, while nine other components using the rubric criteria/rubric score. The instrument made reference to the Law on National Education System and BSNP. The results of the description analysis revealed that most of Elementary School Teachers can design and develop the lesson plan (RPP) of science in accordance with Law No. 20 Article 3 of the National Education System and Government Regulation No. 20 about the Standard Assessment of Education (BSNP).
  • Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) merupakan alat yang sangat penting dalam menjalankan proses belajar mengajar bagi seorang guru. Guru dituntut harus bisa membuat RPP yang baik agar proses pembelajarannya tidak keluar dari tujuan dan materi. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa kelayakan RPP yang dibuat Guru Sekolah Dasar (SD) di Jakarta sesuai dengan Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP) Indonesia. Penelitian dilakukan di SD yang ada di Jakarta Timur. Penelitian dilakukan dengan metode deskriptif kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan studi dokumentasi dengan cara mengumpulkan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran IPA Guru SD. Instrumen penelitian yang digunakan berupa butir analisis komponen RPP yang terdiri atas 10 komponen. Satu komponen menggunakan skor 1-10, sedangkan sembilan komponen lainnya dengan menggunakan rubrik kriteria/rubrick score. Instrumen yang dibuat mengacu pada referensi, Undang-undang Tentang Sistem Pendidikan Nasional dan BSNP mengenai RPP. Hasil analisis deskripsi mengungkapkan bahwa, sebagian besar Guru SD dapat merancang dan mengembangkan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) IPA sesuai dengan Undang-undang No. 20 pasal 3 tentang Sistem Pendidikan Nasional dan Peraturan Pemerintah Nomor 20 Tentang Standar Penilaian Pendidikan (BSNP).