Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas IV SDN Kertosari I Kabupaten Madiun
Main Author: | Kusumawati, Naniek |
---|---|
Format: | Article info application/pdf |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
IAIN Ponorogo
, 2017
|
Online Access: |
http://ibriez.iainponorogo.ac.id/index.php/ibriez/article/view/31 http://ibriez.iainponorogo.ac.id/index.php/ibriez/article/view/31/23 |
Daftar Isi:
- This study used a qualitative descriptive approach. Subjects in this study are students of class IV SDN Kertosari I District Madiun number of 20 students. This type of research is a classroom action research technique of collecting data through observation, interviews, and documentation. Data were analyzed using triangulation and data collection activities using cycles consisting of 2 cycles. Improving student learning outcomes with aspects of the student's ability to solve problems, the ability of students to conduct experiments, cooperation within the group. The completeness of student learning outcomes in cycle pra is 25%, the first cycle is 65% and cycle II reached 90%. The ability of the students in the trials experienced improvement from the first cycle to the second cycle and demonstrate mastery. Conclusions from the study indicate that the material changes in the environment by using model Problem Based Learning (PBL) can improve learning outcomes in grade IV IPA SDN Kertosari I District Madiun School Year 2016/2017.
- Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Subjek dalam penelitian ini yaitu siswa kelas IV SDN Kertosari I Kabupaten Madiun sejumlah 20 siswa. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan Triangulasi serta kegiatan pengumpulan data menggunakan siklus yang terdiri dari 2 siklus. Peningkatan hasil belajar siswa dengan aspek kemampuan siswa dalam memecahkan masalah, kemampuan siswa dalam melakukan percobaan, kerjasama dalam kelompok. Ketuntasan hasil belajar siswa pada pra siklus yaitu 25%, siklus I adalah 65% dan siklus II mencapai 90%. Kesimpulan dari hasil penelitian menunjukkan bahwa materi perubahan lingkungan dengan menggunakan model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dapat meningkatkan hasil belajar IPA pada siswa kelas IV SDN Kertosari I Kabupaten Madiun Tahun Pelajaran 2016/2017.