Kemahiran Asas Konseling Dalam Kalangan Guru Konseling Sekolah Menengah

Main Authors: Yaumas, Nova Erlina, Mohd Noor, Norhayati , mahmud, Zuria, Syafril, Syafrimen
Format: Proceeding PeerReviewed application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: , 2016
Subjects:
Online Access: http://repository.radenintan.ac.id/108/1/1._KEMAHIRAN_ASAS_KONSELING_DALAM_KALANGAN_GURU_KAUNSELING.pdf
http://repository.radenintan.ac.id/108/
Daftar Isi:
  • Kemahiran asas konseling merupakan cara seorang kaunselor dalam menggunakan teknik atau kemahiran tertentu dalam membantu klien semasa sesi kaunseling dijalankan. memahiran asas tersebut sangat penting dimiliki kaunselor, karena merupakan nadi dalam hubungan membantu antara kaunselor dengan klien. Kaunselor harus pandai dan tepat dalam menggunakan kemahiran asas tersebut, agar proses konseling berjalan baik dan berkesan. Penelitian tentang kemahiran asas konseling perlu dilakukan untuk melihat kompetensi kemahiran asas konseling dalam kalangan guru konseling sekolah menengah. Kemahiran yang akan dilihat antara lain adalah kemahiran kemahiran mendengar, attending skill, parafrasa, refleksi, rumusan, dorongan minimal, konfrontasi, empati dan non verbal. Kemahiran asas konseling dalam kajian ini dilakukan melalui kajian kepustakaan. Model Allen Ivey (2014), Brammer (1973), Carkhuff (1979), dan Gerad Egan (1999), keempat model ini merupakan model kemahiran kaunseling yang bersifat komprhensif untuk melihat kompetensi kemahiran konseling dalam kalangan kaunselor. Keywords: Kemahiran kaunseling, guru konseling.