Student Academic Stress in Online Lectures During the Covid-19 Pandemic

Main Authors: Qatrunada, Arifah, Lathifah, Maghfirotul , Sutijono, Sutijono
Format: Article info eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: Universitas Nusantara PGRI Kediri , 2022
Subjects:
Online Access: https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/efektor/article/view/17534
Daftar Isi:
  • The phenomenon that occurred in March was Covid-19 Pandemic. It requires all activities at home, including the world of lectures. The lectures are currently conducted online, bringing up many obstacles and complaints felt by students, among them excessive demands for assignments, delayed practice, difficulty in understanding and digesting materials, difficulty with website access, signals that must be stable, related to single tuition payments, and internet quotas, so it can make students become stressed, or what is commonly called academic stress. Academic stress is a pressure experienced by individuals related to academic demands, affecting physical, emotional, behavioral, and cognitive conditions. This study aims to find out the academic stress experienced by students in online lectures. This study represents a qualitative, descriptive type of research approach. The instruments used were questionnaires and interviews. The sample in this study amounted to 98 students. The data analysis techniques are data reduction, presentation, and conclusion withdrawal. The results of this study can be inferred that the 2018 Army Students at X University course online experience academic stress with categories high 37 students, medium 60 students, and low 1 student. Therefore, students are expected to be able to control and adjust to online lectures to minimize academic stress.
  • Fenomena yang terjadi pada bulan Maret yaitu Pandemi Covid-19. Hal tersebut mengharuskan semua kegiatan dilakukan di rumah, termasuk dunia perkuliahan. Perkuliahan saat ini dilakukan secara daring, dengan memunculkan banyak hambatan dan keluhan yang dirasakan oleh mahasiswa diantaranya tuntutan tugas yang berlebihan, terhambatnya praktikum, kesulitan memahami dan mencerna materi, kesulitan pengaksesan website, sinyal yang harus stabil, terkait pembayaran UKT dan kuota internet, sehingga dapat membuat mahasiswa menjadi stres, atau yang biasa disebut stres akademik. Stres akademik adalah suatu tekanan yang dialami oleh individu terkait dengan tuntutan akademik sehingga dapat mempengaruhi kondisi fisik, emosional, perilaku, dan kognitif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui stres akademik yang dialami oleh mahasiswa dalam perkuliahan daring. Penelitian ini merupakan pendekatan penelitian kualitatif, jenis deskriptif. Instrumen yang digunakan yaitu kuesioner dan wawancara. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 98 mahasiswa. Teknik analisis data yang digunakan yaitu reduksi data, penyajian data, penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa Mahasiswa Angkatan 2018 di Universitas X selama perkuliahan daring mengalami stres akademik dengan kategori tinggi 37 mahasiswa, sedang 60 mahasiswa, dan rendah 1 mahasiswa. Oleh karena itu, mahasiswa diharapkan mampu mengendalikan dan menyesuaikan diri saat perkuliahan daring agar meminimalisir terjadinya stres akademik.