Student Burnout Measurement Scale in Completing Thesis: Supporting Instrument for "BAPER" Development

Main Authors: Setyaputri, Nora Yuniar, Khususiyah, Khususiyah, Ayuningtyas, Putri
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: Universitas Nusantara PGRI Kediri , 2022
Subjects:
Online Access: https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/efektor/article/view/16905
https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/efektor/article/view/16905/2669
Daftar Isi:
  • This research stems from the rise of the burnout phenomenon experienced by students when completing their thesis. The burnout that makes the study period will have a negative impact on the student's motivation to learn and self-esteem, as well as on the assessment of the accreditation program. Students in these cases often vent their emotions on social media such as writing statuses on WhatsApp, Facebook, and Instagram. Their expressive writings are considered unethical. Therefore, research was conducted with the aim of developing a Handbook for Expressive Writing (BAPER) which could be tested both theoretically and practically. The research method used is Research and Development from Borg & Gall. Currently, the research stage is entering the third stage, namely the Development of Initial Product Drafts, one of which is the preparation of instruments. Instrument validity and reliability are important things that must be considered to obtain representative data for the purposes of selecting research samples that will use purposive sampling. The instruments were tested on 37 undergraduate students who were in the process of completing their thesis. They are scattered in several study programs in the Nusantara PGRI Kediri. Then obtained 14 valid items with a reliability index of 0.886. Items that have been valid and reliable can represent all indicators of burnout. Based on these results, the Student Burnout Measurement Scale can be used as a measuring tool in the next research stage.
  • Riset ini bermula dari maraknya fenomena burnout yang dialami mahasiswa ketika menyelsaikan skripsi. Burnout yang menjadikan panjangnya masa studi akan berdampak kurang baik pada motivasi belajar dan penghargaan diri mahasiswa tersebut, serta pada penilaian akreditasi program studi. Mahasiswa pada kasus ini seringkali meluapkan emosi negatifnya di media sosial seperti menulis status di whatsapp, facebook, dan Instagram. Tulisan-tulisan ekspresif mereka dirasa kurang etis. Maka, dilakukanlah penelitian yang bertujuan untuk mengembangkan Buku Panduan Menulis Ekspresif (BAPER) yang dapat teruji secara teoretis dan praktis. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development dari Borg & Gall. Saat ini tahap penelitian memasuki tahap ketiga yaitu Pengembangan Draft Awal Produk dimana salah satunya adalah penyusunan instrumen. Validitas dan reliabilitas instrumen merupakan hal penting yang harus diperhatikan untuk memperoleh data yang representatif untuk keperluan pemilihan sampel penelitian yang akan menggunakan purposive sampling. Instrumen yang diujikan kepada 37 mahasiswa S1 yang sedang berproses menyelsaikan skripsi. Mereka tersebar dibeberapa program studi di pada salah satu kampus di Kediri. Maka diperoleh 14 item valid dengan indeks reliabilitas sebesar 0,886. Item yang telah valid dan reliabel tersebut dapat mewakili semua indikator dari burnout tersebut. Berdasarkan hasil tersebut, maka Skala Pengukuran Burmout Mahasiswa dapat digunakan sebagai alat ukur pada tahap penelitian selanjutnya.