MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL

Main Authors: Afnita, Nora, Sari, Dian Puspita, Arafat, Arif, Putra, Febri Wandha, Wandi, Joni Indra
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya , 2023
Subjects:
Online Access: https://journal.unesa.ac.id/index.php/jp/article/view/13528
https://journal.unesa.ac.id/index.php/jp/article/view/13528/9073
Daftar Isi:
  • The phenomenon that occurs is that students' interest begins to decrease while undergoing learning activities. This was followed by a decrease in motivation in students. This is due to the minimal use of media by teachers. This study aims to determine the effect of audio-visual learning media on students' learning motivation in Islamic Religious Education lessons. This research method is quantitative with a true experiment approach. The population in this study were fifth grade elementary school students, totaling 40 students. The sampling technique by means of total sampling, so that the number of samples in this study amounted to 40 students. The instrument used is a Likert model scale with five alternative answers and a questionnaire about student motivation. The validity test uses the Pearson correlation with a validity value of 0.672. The reliability test uses Cronbach's alpha, with a reliability value of 0.782. The data analysis technique used is the t-test with the help of the SPSS application. The results of the study show that the audio-visual media has a significant and positive effect on students' learning motivation.
  • Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran audio visual tehadap motivasi belajar siswa pada pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif dengan pendekatan true experiment. Populasi dalam Penelitian ini adalah siswa kelas V SD yang berjumlah 40 orang siswa. Teknik pengambilan sampel dengan cara total sampling, sehingga jumlah sampel dalam penelitian ini sebesar 40 orang siswa. Instrumen yang digunakan adalah skala model Likert dengan lima alternatif jawaban dan angket tentang motivasi belajar siswa. Uji validitas menggunakan correlation product moment dengan nilai validitas sebesar 0,672. Uji reliabilitas menggunakan alpha cronbach, dengan nilai relliabilitas sebesar 0,782. Teknik analisis data menggunakan uji-t dengan bantuan aplikasi SPSS. Adapun hasil penelitian menunjukkan bahwa media audio visual berpengaruh signifikan dan positif terhadap motivasi belajar siswa.