Authentics Materials on Students’ Speaking Skill

Main Author: Idayani, Andi
Format: Article application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Islam Riau , 2015
Online Access: http://jurnal.uir.ac.id/index.php/SMC/article/view/418
Daftar Isi:
  • Abstract The purpose this research were improving students’ speaking skill by using authentic materials in procedure texts and explaining the factors caused of the improvement of students’ speaking skill by using authentic materials in procedure text. The classroom action research was conducted since the nature of the kind of research method is to improve the problem faced by the researcher as a teacher. From the three cycles of the research, it was found that by using authentic materials in procedure texts can improve students’ speaking skill that was increased from the average score 59,27 (fair) in cycles 1 to 62,30 (fair) average score in cycles 2 and 71,06 (good) average score in cycles 3. This might be caused by authentic materials in procedure texts. So, the findings of the research was authentic materials in procedure text could be used to improved students’ speaking skill by concerning the second finding that is the factors which influenced the changing were the materials used in each cycles, the students’ focus on the topic given by presenting the topic in front of the class, motivation of the lecturer during teaching and learning process influenced the students’ enthusiasm to speech and the confidence of the students when they are sharing their idea while telling something by using authentic materials in procedure texts. Key words: Speaking skill, Authentic Material, Procedure texts. AUTENTIK MATERIAL DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA SISWA Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berbahasa Inggris siswa dengan menggunakan autentik material dalam teks procedur dan menjelaskan faktor- faktor yang dapat menyebabkan peningkatan kemampuan berbicara siswa dengan menggunakan autentik material dalam teks procedur. Penelitian tindakan kelas merupakan metode yang digunakan dalam penelitian ini karena hakikat penelitian ini adalah untuk memperbaiki masalah yang dihadapi peneliti sebagai seorang guru didalam kelasnya sendiri. Dari tiga siklus pengajaran yang terdiri dari tindakan merencanakan pengajaran (planning), melaksanakan proses belajar mengajar (acting), melakukan observasi (observing), dan merefleksikan hasil pengajaran (reflecting), dan dari instrument penelitian didapat hasil penelitian yaitu penggunaan autentik material dalam teks procedur dapat meningkatkan kemampuan berbicara siswa dari rata-rata nilai 54,74 (rendah) pada siklus 1 menjadi 61,98 (sedang) pada siklus 2 dan 71,06 (good) pada siklus 3 karena faktor dari autentik material dalam teks prosedur. Jadi hasil penelitian ini adalah bahwa autentik material in prosedur teks dapat digunakan untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa dengan memperhatikan hasil penelitian yang kedua yaitu faktor-faktor yang mempengaruhi peningkatan kemampuan berbicara siswa tersebut yaitu: materi yang digunakan setiap siklus, topic yang akan di persentasikan di kelas, motivate dari guru di kelas, dan rasa percaya diri siswa dalam mempersentasikan topic di depan kelas dengan menggunakan autentik material dalam teks prosedur. Kata Kunci: Kemampuan berbicara, Autentik material, Teks Procedur.