Physical education learning is based on a base project to improve student literacy and numeracy

Main Authors: Hakim, Luqmanul, Mulyono, Mulyono, Dharma Utamayasa, I Gede , Triatmojo, Muhammad , Indah Megawati, Putri
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Nusantara PGRI Kediri , 2023
Subjects:
Online Access: https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pjk/article/view/19379
https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pjk/article/view/19379/3148
https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pjk/article/view/19379/3149
Daftar Isi:
  • Numerical literacy in early can be used as a tool for developing thinking skills in children, supporting children in developing various talents or intellectual potentials they have, and can be used as a means of cultivating a positive affective side in instilling basic personality. This study aims to describe numeracy literacy skills in early childhood students. This research aims to improve students' reading and numeracy skills through learning about physical education and health. The method used is quantitative. The approach used is an experimental pretest-posttest design. The simple random sampling technique was divided into 2 groups of 50 students in the experimental group and 50 in the control group. This type of research is population research. The data are analyzed by using paired sample t-test with a significance level (p<0.05). Based on the analysis and discussion results, using the learning model using the project with a combination of mathematics and sports can improve literacy and numeracy skills in junior high school students in Bondowoso Regency, East Java. Based on data analysis, the following results were obtained: (1) There was a significance in literacy with sig 0.000 values; (2) There was a significance in numeracy with sig 0.002; (3) There was a significance in the control group with sig 0.000. So that through this research, the expected indicators in the implementation of literacy and numeracy in mathematics and sports can be achieved by students. Project-based learning is beneficial for students and provides motivation.
  • Literasi numerik sejak dini dapat digunakan sebagai alat untuk mengembangkan kemampuan berpikir pada anak, mendukung anak dalam mengembangkan berbagai bakat atau potensi intelektual yang dimilikinya, dan dapat digunakan sebagai sarana menumbuhkan sisi afektif positif dalam menanamkan kepribadian dasar. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan literasi numerasi pada anak usia dini. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan membaca dan berhitung siswa melalui pembelajaran tentang pendidikan jasmani dan kesehatan. Metode yang digunakan adalah kuantitatif. Pendekatan yang digunakan adalah desain pretest-posttest eksperimental. Teknik simple random sampling dibagi menjadi 2 kelompok yang terdiri dari 50 siswa pada kelompok eksperimen dan 50 pada kelompok kontrol. Jenis penelitian ini adalah penelitian populasi. Data dianalisis dengan menggunakan uji t sampel berpasangan dengan tingkat signifikansi (p<0,05). Berdasarkan hasil analisis dan diskusi, penggunaan model pembelajaran menggunakan proyek dengan kombinasi matematika dan olahraga dapat meningkatkan kemampuan literasi dan numerasi pada siswa SMP di Kabupaten Bondowoso, Jawa Timur. Berdasarkan analisis data diperoleh hasil sebagai berikut: (1) Terdapat signifikansi dalam literasi dengan nilai sig 0,000; (2) Terdapat signifikansi dalam numerasi dengan sig 0,002; (3) Ada signifikansi dalam kelompok kontrol dengan sig 0,000. Sehingga melalui penelitian ini indikator yang diharapkan dalam implementasi literasi dan numerasi dalam matematika dan olahraga dapat dicapai oleh mahasiswa. Pembelajaran berbasis proyek bermanfaat bagi siswa dan memberikan motivasi.