Improving learning in physical education: Augmented reality mobile app-based for fundamental motor skill

Main Authors: Pratama, Budiman Agung, Sucipto, Sucipto, Nanda Hanief, Yulingga
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Nusantara PGRI Kediri , 2022
Subjects:
Online Access: https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pjk/article/view/18508
https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pjk/article/view/18508/2875
https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/pjk/article/view/18508/2876
Daftar Isi:
  • The COVID-19 pandemic makes the physical education learning process take place distance learning so that students still have good fundamental motor skills. Interactive media can be used as an alternative to physical education learning. This study aimed to determine the use of interactive Augmented Reality Mobile App-Based media against Fundamental Motor skills 9-10 Years Old School Children. This research uses a quantitative approach, a type of quasi-experimental research, using matching-only. The samples in this study are 74 students of the basic sector aged 9-10 years, data collection for fundamental motor skills using TGMD-2, and data analysis using the t-test. The results showed that 2-tailed sig = 0.000 < 0.05, which explained that interactive media Augmented Reality Mobile App-Based affects fundamental Motor skills 9-10 Years Old School, Children. The study concludes that interactive media Augmented Reality Mobile App-Based can provide an increase in Fundamental Motor Skills in addition to the use of interactive media, Augmented Reality Mobile App-Based can be an alternative teaching media in physical education subjects.
  • Pandemi COVID-19 membuat proses pembelajaran pendidikan jasmani berlangsung pembelajaran jarak jauh sehingga siswa tetap memiliki keterampilan dasar motorik yang baik. Media interaktif dapat digunakan sebagai alternatif pembelajaran pendidikan jasmani. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan media interaktif Berbasis Aplikasi Mobile Augmented Reality terhadap keterampilan Motorik Dasar Anak Usia 9-10 Tahun. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif, sejenis penelitian kuasi-eksperimental, menggunakan matching-only. Sampel dalam penelitian ini adalah 74 mahasiswa sektor dasar berusia 9-10 tahun, pendataan keterampilan motorik fundamental menggunakan TGMD-2, dan analisis data menggunakan uji-t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sig 2-tailed = 0,000 < 0,05, yang menjelaskan bahwa media interaktif Augmented Reality Mobile App-Based mempengaruhi keterampilan motorik dasar 9-10 Tahun, Anak-anak. Studi ini menyimpulkan bahwa media interaktif Augmented Reality Mobile App-Based dapat memberikan peningkatan Keterampilan Motorik Fundamental selain penggunaan media interaktif, Augmented Reality Mobile App-Based dapat menjadi media pengajaran alternatif dalam mata pelajaran pendidikan jasmani.