إعداد معجم المساعد غلى تعليم اللغة العربية في المرحلة المتوسطة: بحث تطؤيري في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية كيفوه بارو بوجونيغورو

Main Author: Mardhiyah, Aynul
Format: Thesis NonPeerReviewed Book
Bahasa: ar
Terbitan: , 2014
Online Access: http://etheses.uin-malang.ac.id/8854/1/10150077.pdf
http://etheses.uin-malang.ac.id/8854/
Daftar Isi:
  • ABSTRACT Dictionary is one means or auxiliary support are important in the process of Arabic language learning. because in the dictionary contains a collection of vocabulary and its meaning, while the vocabulary it self is the basis for learning a language. Researcher create this a dictionary support students in learning of Arabic language for the level of madrasah tsanawiyah because to the learning in level of madrasah tsanawiyah a teacher just taught using books or teaching materials in Arabic, without any special helper dictionary as a supporter. While a student has a need in particular to learn Arabic in order to enrich the vocabulary learning and understand it to be used in developing other language skills. The problems of this research is. 1) How create a dictionary support for learning of Arabic language in level of madrasah tsanawiyah, 2) what the character of dictionary support for learning of Arabic language in level of madrasah tsanawiyah. The purpose of making this dictionary is to produce custom dictionary Arabic to assist students in learning of Arabic language level of madrasah tsanawiyah. The research methodology used was a qualitative approach to the study of R & D (Research and Development). The method used is descriptive. Results from this research as for how to manufacture or design development this dictionaries are: 1) Collecting data or information (vocabulary), 2) process of creating a dictionary, 3) Validation of the experts (experts lexicology with excellent value, expert content with good values, and expert product design with good value), 4) revision, 5) limited testing and 6) spread testing (general). And the character of dictionary support for learning of Arabic language in level of madrasah tsanawiyah is theme dictionary arrange for the certain topics of materials Arabic in level of madrasah tsanawiyah, and writing arrange be based on alphabetical ABSTRAK Kamus merupakan salah satu sarana pembantu atau penunjang yang penting dalam proses pembelajaran bahasa. karena didalam kamus memuat kumpulan kosakata beserta arti, sedangkan kosakata sendiri merupakan dasar dalam mempelajari sebuah bahasa. Peneliti membuat kamus penunjang untuk pembelajaran bahasa Arab pada tingkat Madrasah Tsanawiyah ini karena pada pembelajaran tingkat madrasah tsanawiyah seorang guru hanya mengajar dengan menggunakan buku atau bahan ajar bahasa Arab saja, tanpa ada kamus khusus sebagai penunjangnya. Sedangkan seorang siswa mempunyai kebutuhan dalam belajar bahasa Arab khususnya pembelajaran kosakata dalam rangka memperkaya kosakata serta memahaminya untuk digunakan dalam mengembangkan keterampilan berbahasa lainnya. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: 1) Bagaimana membuat kamus penunjang untuk pembelajaran bahasa Arab pada tingkat madrasah tsanawiyah, 2) Apa karakteristik dari kamus penunjang untuk pembelajaran bahasa Arab pada tingkat madrasah tsanawiyah. Adapun tujuan pembuatan kamus ini adalah untuk menghasilkan kamus khusus bahasa Arab untuk membantu siswa tingkat madrasah tsanawiyah dalam belajar bahasa Arab. Metodologi penelitian yang digunakan adalah dengan pendekatan kualitatif dengan penelitian R & D (Research and Development). Adapun metode yang digunakan adalah deskriptif. Hasil dari penelitian ini adalah bahwasanya cara pembuatan kamus ini adalah: 1) mengumpulkan data atau informasi (kosakata), 2) proses pembuatan atau pengembangan kamus, 3) Validasi para ahli (ahli leksikologi dengan nilai baik sekali, ahli isi dengan nilai baik, dan ahli desain produk dengan nilai baik), 4) revisi, 5) uji coba terbatas, dan 6) uji coba meluas. Adapun karakteristik kamus penunjang ini adalah kamus tematik yang disusun berdasarkan tema-tema tertentu yang sesuai dengan pelajaran bahasa Arab tingkat madrasah tsanawiyah, dan disusun berdasarkan alfabetik