تطوير الكتاب المنهجي لمادة اللغة العربية في المدرسة الفرقان الإبتدائية جمبر جاوى الشرقية
Main Author: | Rajab, Adil Salim |
---|---|
Format: | Thesis NonPeerReviewed Book |
Bahasa: | ar |
Terbitan: |
, 2014
|
Online Access: |
http://etheses.uin-malang.ac.id/8225/1/12720004.pdf http://etheses.uin-malang.ac.id/8225/ |
Daftar Isi:
- ABSTRAK Sesunguhnya hakikat dari proses belajar dan mengajar merupakan proses komunkatiiga unsure ,pertama : pesan yang inign disampaikan disini bermakna kurikulum, kedua penyampai pesan kurikulum disini adalah pengajar dan ketiga adalah yang menerima pesn kurikulum yaitu pelajar,agar proses ini efektif maka diperlukan media pembelajaran. Media pembelajarn memiliki peranan yang snga urgen dalam proses pembelajaran dan ia merupakan suatu komponen yang komprehensif dan menentukan efektifitas dan kemampuan yang mana keduanya dapat mengantarkan kepada tujuan belajar dan penguasaannhya , media pembeljarn merupakan sarana yng menyiapkan pengalaman indrawie bagi pelajar dan member motifasi belajar dan menjelskan serta membedah ide-ide yang abstrak dan mengangkat derajat kemampuan balajar dan dari media pembelajaran itu dalah buku ajar itu sendiri. Penelitian ini bertujuan untuk menyusun buku ajar kelas 1 di SD Al- Furqan Jember dan juga mengukur keefektifan buku ajr tersebut . Peneliti dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif-kuantitatif. Adapun jenis penelitian ini adalah termasuk bagian dari penelitian “Research & Development. Hasil dari penelitian ini adalah 1) Tersusunnya buku ajar bahasa arab kelas 1 SD Al-Furqan Jember 2) Bahwa dengan buku ajar yang telah disusun, proses belajar mengajar memiliki efektifitas dan efisiensi pada jadwa t test 6,67 dan 99 % 2 , 39. ABSTRACT Reading is seen as a fundamental skill of learning skills in foreign language and is a very urgent human needs. Therefore, teaching and learning becomes a very important matter. However, the ability of the students, especially in Ma'had association STAIN Parepare still lace. Based on these observations, the low ability of students due to the lack of teaching materials into a handbook for teachers and students. This study aimed to develop a textbook for students of STAIN Parepare Ma'had association in order to improve their reading skills by taking into account aspects of the required knowledge, background and level of their language abilities. Researchers in this study used a qualitative-quantitative approach. The type of research is included as part of the research "Research & Development. The results of this study were 1) Establishment of textbooks for reading proficiency Ma'had students association STAIN Parepare 2) That the textbook that had been developed, the learning process has effectiveness, efficiency, and interest in improving reading proficiency. Suggestions for teachers researchers, especially in Arabic STAIN Parepare to re-assess and plan the general objectives of teaching the Arabic language and to prepare and develop learning materials according with the objectives set by always attentive to the needs and interests of students, for subsequent researchers to continue this research by developing a better textbook to enhance the ability of students, especially in reading skills.