The influence of intellectual Quotient (IQ) and Emotional Quotient (EQ) on learning achievement of akidah akhlak for tenth grade students at MAN 1 Pasuruan

Main Author: Saputro, Mochamad Nur Hadi
Format: Thesis NonPeerReviewed Book
Bahasa: eng
Terbitan: , 2019
Online Access: http://etheses.uin-malang.ac.id/16789/1/15110188.pdf
http://etheses.uin-malang.ac.id/16789/
Daftar Isi:
  • English: Learning achievement is the result obtained by someone after following the teaching and learning process in a certain period of time which results in changes in the individual as a result of learning activities. To achieve high learning achievement is influenced by many factors that come from inside (internal) and from outside (external) ones who learn. Internal factors that influence to learning achievement include intellectual quotient (IQ) and emotional quotient (EQ). The aims of the research are to find out the result of: (1) The Influenceof intellectual quotient (IQ) on learning achievement in Akidah Akhlak subjects at MAN 1 Pasuruan. (2) The Influence of emotional quotient(EQ) on learning achievement in Akidah Akhlak subjects at MAN 1 Pasuruan. (3) The Influenceof intellectual quotient(IQ) and emotional quotient(EQ) on learning achievement in Akidah Akhlak subjects at MAN 1 Pasuruan. This research is categorized to quantitative research. The sum of research subjects is111 respondents. Variable data collection (X1): intellectual quotient (IQ) is taken from the intellectual quotienttest data that has been owned by the school and questionnaire techniques for variable data (X2): Emotional Quotient (EQ). While the value of the Akidah Akhlak report in odd semester is used to obtain variable data (Y): Akidah Akhlah learning achievement. After the data were collected then they were analyzed using descriptive analysis techniques and inferential analysis. Testing the research hypothesis using simple regression analysis and multiple regression analysis. In testing the hypothesis of researchs shows that: (1) There is significant influence of intellectual quotient(IQ) on the learning achievement of Akidah Akhlak subjects in MAN 1 Pasuruan about 16.5%. (2) There is significant influence of emotional quotient(EQ) on the learning achievement of Akidah Akhlak subjects in MAN 1 Pasuruan about 8.1%. (3) There is significant influence of intellectual quotient(IQ) and emotional quotient(EQ) on the learning achievement of Akidah Akhlak subjects in MAN 1 Pasuruan, about 20.9%. Indonesia: Prestasi belajar adalah hasil yang diperoleh seseorang setelah mengikuti proses belajar mengajar dalam jangka waktu tertentu yang mengakibatkan perubahan dalam diri individu sebagai hasil dari aktivitas dalam belajar. Untuk mencapai prestasi belajar yng tinggi dipengaruhi oleh banyak faktor yang berasal dari dalam (internal) maupun dari luar (eksternal) diri orang yang belajar. Faktor dari dalam yang mempengaruhi prestasi belajar siswa di antaranya adalah kecerdasan intelektual (IQ) dan kecerdasan emosional (EQ). Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh kajian lapangan tentang: (1) Pengaruh kecerdasan intelektual (IQ) terhadap prestasi belajar mata pelajaran Akidah Akhlak di MAN 1 Pasuruan. (2) Pengaruh kecerdasan emosional (EQ) terhadap prestasi belajar mata pelajaran Akidah Akhlak di MAN 1 Pasuruan. (3) Pengaruh kecerdasan intelektual (IQ) dan kecerdasan emosional (EQ) terhadap prestasi belajar mata pelajaran Akidah Akhlak di MAN 1 Pasuruan. Penelitian ini termasuk jenis penelitian kuantitatif. Subyek penelitian sebanyak 111 responden. Pengumpulan data variable (X1)yaitu kecerdasan intelektual (IQ) diambil dari data test kecerdasan intelektual yang telah dimiliki oleh sekolah dan teknik angket untuk data variabel (X2) yaitu: Kecerdasan emosional (EQ). Sedangkan nilai hasil rapor Akidah Akhlak pada semester ganjil digunakan untuk memperoleh data variabel (Y) yaitu: prestasi belajar Akidah Akhlak. Data penelitian yang telah terkumpul kemudian dianalisis dengan menggunakan teknik analisis deskriptif dan analisis inferensial. Pengujian hipotesis penelitian menggunakan analisis regresi sederhana dan analisis regresi berganda. Dalam pengujian hipotesis penelitian menunjukan bahwa: (1) Terdapat pengaruh yang signifikan dari kecerdasan intelektual (IQ) terhadap prestasi belajar mata pelajaran Akidah Akhlak di MAN 1 Pasuruan, sebesar 16,5%. (2) Terdapat pengaruh yang signifikan dari kecerdasan emosional (EQ) terhadap prestasi belajar mata pelajaran Akidah Akhlak di MAN 1 Pasuruan, sebesar 8,1%. (3) Terdapat pengaruh yang signifikan dari kecerdasan intelektual (IQ) dan kecerdasan emosional (EQ) terhadap prestasi belajar mata pelajaran Akidah Akhlak di MAN 1 Pasuruan, sebesar 20,9 %.