Analisis Rantai Pasok (Supply Chain) Agribisnis Jagung (Kasus Desa Tigabinanga, Kecamatan Tigabinanga, Kabupaten Karo)
Main Author: | Aufar, M. Raihan |
---|---|
Other Authors: | Ayu, Sri Fajar, Jufri, M. |
Format: | Bachelors application/pdf |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Universitas Sumatera Utara
, 2018
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/9964 |
Daftar Isi:
- 120304044
- The research conducted in 2017 purposing the first to analyze the condition of the corn supply chain in the research location, the second objective is to analyze the marketing cost, the price spread, and the share margin of each channel and the third goal to analyze supply chain of performance corn in the study location. Purposive technique was used to determine the research location. The type of data used is primary data through direct interviews with farmers and secondary data from relevant agencies norinstitutions. Methods of data analysis using descriptive analysis, simple tabulation analysis and calculate marketing efficiency. The first result of the research is corn supply chain in the research location is good. the second is the price spread on the corn marketing commodity channel that is at the farm level with the selling price of Rp 3.000 / Kg. At the refinery level it sells with a processing / milling factory of Rp 4,000 / Kg. At the milling / processing factory level sells to a retailer of Rp 7,500 / kg. At the merchant retailer level sells to the consumer Rp 8.000 / Kg. The total cost incurred by refineries, processing plants / mills and retailers is Rp 2.495 / Kg, while the selling price of farmers is Rp 3,000 / Kg and the purchase price of consumers is Rp 8.000 / Kg. Then, the corn marketing margin through the channel is Rp 5.000, the profit of the intermediary trader is Rp 2,505 / kg or the average profit margin of Rp 835 / kg. And the third is the performance of the corn supply chain in the research location is good.
- Penelitian ini dilakukan pada tahun 2017 bertujuan yang pertama untuk menganalisis kondisi rantai pasok (supply chain) jagung di daerah penelitian, tujuan kedua untuk menganalisis besar biaya pemasaran, price spread, dan share margin setiap saluran dan tujuan ketiga untuk menganalisis kinerja rantai pasok (supply chain) jagung di daerah penelitian. Penentuan daerah penelitian dilakukan secara purposive (sengaja). Jenis data yang digunakan adalah data primer melalui wawancara langsung dengan petani dan data sekunder dari instansi maupun lembaga yang terkait. Metode analisis data menggunakan analisis deskriptif, analisis tabulasi sederhana dan menghitung efisiensi pemasaran. Hasil penelitian yang pertama adalah rantai pasok komoditas jagung di daerah penelitian sudah baik. yang kedua adalah price spread pada saluran pemasaran komoditas jagung yaitu ditingkat petani dengan harga jual Rp 3.000/Kg. Di tingkat kilang menjual dengan pabrik pengolahan/penggilingan sebesar Rp 4.000/Kg. Di tingkat pabrik pengolahan/penggilingan menjual ke pedagang pengecer sebesar Rp 7.500/Kg. Di tingkat pedagang pengecer menjual ke konsumen sebesar Rp 8.000/Kg. Jumlah keseluruhan biaya yang dikeluarkan kilang, pabrik pengolahan/penggilingan dan pedagang pengecer adalah Rp 2.495/Kg, sedangkan harga jual petani adalah Rp 3.000/Kg dan harga beli konsumen adalah Rp 8.000/Kg. Dengan demikian margin pemasaran jagung melalui saluran tersebut adalah Rp 5.000, profit pedagang perantara sebesar Rp 2.505/Kg atau rata-rata nisbah margin keuntungan sebesar Rp 835/Kg.Dan yang ketiga adalah Kinerja rantai pasok komoditas jagung di daerah penelitian sudah baik.