Analisis Pengaruh Brand Image dan Word Of Mouth (wom) Terhadap Keputusan Pembelian Jasa PT JNE pada Mahasiswa Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sumatera Utara
Main Author: | Homer, Eva Celia |
---|---|
Other Authors: | Ginting, Liasta |
Format: | Bachelors application/pdf |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
, 2018
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://202.0.107.133/handle/123456789/994 |
Daftar Isi:
- 120502370
- The purpose of this study is to analyze the influence of brand image, and word of mouth together and partially to the purchasing decision, and to analyze the more dominant influence among the variables of brand image, and word of mouth on purchasing decision. JNE is one of the domestic and foreign goods delivery service that is very interesting to be examined from the side of variables mentioned above. Unit unit / object analysis of this research are students or buyers and users of JNE services in the Faculty of Economics and Business University of North Sumatra. Respondents involved in this study as many as 101 samples, the method used is non probability sampling, that is accidental sampling. Data collection was done by spreading questionnaires and data analysis method was done by multiple linear regression using SPSS software. The analysis method used is descriptive analysis method, classical assumption test with normality test with graphic approach and Kolmogorov-Smirnov, multiple regression analysis method with f test, t test, and coefficient of determination. The results of this study indicate that the brand image and word of mouth positively and significantly influence the decision making purchases JNE services to students of the Faculty of Economics and Business University of North Sumatra. These results can be seen in multiple regression analysis and on the coefficient of determination, R value of 0.608 means the relationship between brand image and word of mouth to purchase decision of 60.8%, meaning the relationship between variables closely. Adjusted R Square value of 0.357 means 35.7% of the buying decision factors can be explained by the brand image and word of mouth variables. While the remaining 64.3% can be explained by other factors not examined in this study such as social factors.
- Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh citra merek, dan word of mouth secara bersama dan secara parsial terhadap keputusan pembelian, serta menganalisis pengaruh yang lebih dominan diantara variabel citra merek, dan word of mouth terhadap keputusan pembelian. JNE merupakan salah satu jasa pengiriman barang dalam dan luar negeri yang sangat menarik untuk diteliti dari sisi variabel-variabel tersebut diatas. Satuan unit/obyek analisis penelitian ini adalah mahasiswa atau pembeli dan pengguna jasa JNE di Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sumatera Utara. Responden yang terlibat dalam penelitian ini sebanyak 101 sampel, metode yang digunakan adalah non probability sampling, yaitu accidental sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan menyebar kuesioner dan metode analisis data dilakukan dengan regresi linier berganda menggunakan software SPSS. Metode analisis yang digunakan adalah metode analisis deskriptif, uji asumsi klasik dengan uji normalitas dengan pendekatan grafik dan Kolmogorov-Smirnov, metode analisis regresi berganda dengan uji f, uji t, dan koefisien determinasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa citra merek dan word of mouth secara positif dan signifikan berpengaruh terhadap pengambilan keputusan pembelian jasa JNE pada mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sumatera Utara. Hasil ini dapat dilihat pada analisis regresi berganda serta pada koefisien determinasi, nilai R sebesar 0,608 berarti hubungan antara citra merek dan word of mouth terhadap keputusan membeli sebesar 60,8 %, artinya hubungan antar variabel erat. Nilai Adjusted R Square sebesar 0,357 berarti 35,7% faktor-faktor keputusan membeli dapat dijelaskan oleh variabel citra merek dan word of mouth. Sedangkan sisanya 64,3 % dapat dijelaskan oleh faktor-faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini seperti faktor sosial.