KEEFEKTIFAN TEKNIK SELF-INSTRUCTION UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA SMP

Main Authors: Fiorentika, Kasa, Santoso, Djoko Budi, Simon, Irene Maya
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Negeri Malang , 2016
Subjects:
Online Access: http://journal2.um.ac.id/index.php/jkbk/article/view/615
http://journal2.um.ac.id/index.php/jkbk/article/view/615/382
http://journal2.um.ac.id/index.php/jkbk/article/downloadSuppFile/615/36
Daftar Isi:
  • Abstract : The aim of this study was to determine the effectiveness of self -instruction techniques to increase the confidence of the students of SMPN 20 Malang . Data were collected using the inventory of confidence and analyzed with the Wilcoxon test through SPSS to students who have low self-esteem category . Results from the study are students who have a low level of confidence there are five people , students were given counseling group with the techniques of self -instruction , students are given a pretest - posttest to measure the effectiveness of a given technique , students increase confidence after attending group counseling techniques self- instruction.Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan teknik self-instruction untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa SMPN 20 Malang. Data dikumpulkan menggunakan inventori kepercayaan diri dan dianalisis dengan uji wilcoxon melalui SPSS kepada siswa yang mempunyai kategori kepercayaan diri rendah. Hasil dari penelitian adalah siswa yang mempunyai tingkat kepercayaan diri rendah ada lima orang, siswa diberikan konseling kelompok dengan teknik self-instruction, siswa diberikan pretest-posttest untuk mengukur keefektifan teknik yang diberikan, siswa mengalami peningkatan kepercayaan diri setelah mengikuti konseling kelompok dengan teknik self-instruction.Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i32016p104