Design of Public Service Model in Local Government Based on The One Stop Service
Main Authors: | Sumirah, Sumirah; Sekertaris Daerah, Kabupaten Lombok Barat Nusa Tenggara Barat, Winarno, Wing Wahyu; Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Nugroho, Hanung Adi; Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta |
---|---|
Other Authors: | Secretariat office, Municipality of Lombok Barat, Sekretariat Daerah, Kabupaten Lombok Barat, Provinsi Nusa Tenggara Barat |
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Penerbit Kemala Indonesia
, 2021
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://www.kemalapublisher.com/index.php/jmp/article/view/530 http://www.kemalapublisher.com/index.php/jmp/article/view/530/pdf_7 |
Daftar Isi:
- In order to improve the public service quality, the local government of Nusa Tenggara Barat at the Municipality of Lombok Barat should have improved the public service management. The combination of information technology function with the governmental services in the public service forms, it is a goal of the application of e-government. Application of conventional public service model and unsuitable with the public user will affect to the quality of the service. It can be low service quality and appearance of the unsatisfaction public as a user. One-stop service is one of the public service models that is applied by the local government of Nusa Tenggara Barat to easy and fast process the public services. The one-stop service model possibles the public service user can access the public services without they come to the office. The aim of this research is the design of the public service model of the local government that based on one stop service. It possibles the public users can access the system by using information technology device as a development effort of the public service quality that more efficient and effective. The method implementation of this research conducts the survey activity into the public user and the public service officer. The survey result of being the reference in the design of the model that more suitable at the present condition. The testing of the model conducted to find the performance of the business process and evaluation of model functionality. The last result of this research is a form of public service model for the local government based on the one-stop service. It is able to give effective and efficient services and also easy to access the government system about the status of the application form and searching process of the public service without they come to the government office.
- Dalam upaya meningkatkan kualitas layanan publik, pemerintah harus memperbaiki manajemen pelayanan yang diterapkannya. Kombinasi fungsi teknologi informasi dengan layanan pemerintah dalam layanan publik merupakan salah satu sasaran penerapan e-government. Penerapan model layanan publik yang konvensional dan tidak sesuai dengan kebutuhan akan berdampak terhadap kualitas layanan. Hal ini menjadikan layanan kurang maksimal dan menimbulkan ketidakpuasan masyarakat sebagai pengguna layanan. One stop service merupakan salah satu bentuk model layanan publik yang dapat diterapkan oleh pemerintah daerah untuk proses layanan yang lebih mudah dan lebih cepat. Model one stop service memungkinkan masyarakat mengakses layanan publik tanpa harus mendatangi instansi pemerintah penyelenggara layanan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk merancang model layanan publik pemerintah daerah berbasis one stop service yang memungkinkan masyarakat mengakses layanan dengan perangkat teknologi informasi sebagai upaya meningkatkan kualitas layanan publik yang efektif dan efisien. Metode yang dilakukan dalam penelitian ini adalah dengan melakukan survey kepada masyarakat dan petugas layanan. Hasil survey tersebut selanjutnya menjadi acuan dalam perancangan model yang lebih sesuai dengan kondisi saat ini. Pengujian model dilakukan untuk mengetahui performa bisnis proses dan evaluasi fungsionalitas model yang dirancang. Hasil akhir dari penelitian ini adalah berupa model layanan publik untuk pemerintah daerah berbasis one stop service. Model layanan publik berbasis one stop service ini mampu memberikan layanan yang lebih efektif dan efisien serta kemudahan kepada masyarakat dalam proses pengajuan dan penelusuran status permohonan layanan publik tanpa harus mendatangi instansi penyelenggara layanan.