Prediction of User Loyalty Using the Naive Bayes Method in the "Goprint" Online Printing Marketplace
Main Authors: | Widiastawan, Gede, Arya Kadyanan, I Gusti Agung Gede |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Informatics Department, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Udayana University
, 2020
|
Online Access: |
https://ojs.unud.ac.id/index.php/JLK/article/view/53163 https://ojs.unud.ac.id/index.php/JLK/article/view/53163/33337 |
Daftar Isi:
- Goprint is an Online Printing Marketplace that connects printing services with users who want to print documents quickly without the need to queue. In the span of time from April 2019 to September 2019 it was found that the number of Goprint users reached 407 users, 24 partners, and 256 orders. From transactions that have been carried out by users, not a few orders are often canceled due to ineffective Goprint features or poor partner performance. This causes Goprint users to feel dissatisfied with the services provided by the Goprint application. The Naive Bayes algorithm is one of the algorithms used for classification or grouping of data, but can also be used for decision making. With this algorithm and the problems that occur, the authors make a system to predict the loyalty of Goprint users to anticipate users who stop leaving Goprint because they are not satisfied or loyal users. The data used as training data is 20 and testing data is 10. From the test results it is found that the value of precision is 80%, 100% recall, and 90% accuracy.
- Goprint merupakan sebuah Online Printing Marketplace yang menghubungkan jasa percetakan dengan pengguna yang ingin mencetak dokumen dengan cepat tanpa perlu mengantri. Dalam rentang waktu dari bulan April 2019 sampai dengan bulan September 2019 didapatkan bahwa jumlah pengguna Goprint mencapai 407 pengguna, 24 mitra, dan 256 orderan. Dari transaksi yang telah dilakukan oleh pengguna, tidak sedikit orderan yang sering dibatalkan karena fitur Goprint yang tidak efektif atau kinerja mitra yang kurang. Hal ini menyebabkan pengguna Goprint merasa tidak puas dengan pelayanan yang didapatkan dari aplikasi Goprint. Algoritma Naive Bayes adalah salah satu algoritma yang digunakan untuk klasifikasi atau pengelompokan data, tetapi bisa juga digunakan untuk pengambilan keputusan. Dengan algoritma ini dan masalah yang terjadi, penulis membuat sistem untuk memprediksi loyalitas pengguna Goprint untuk mengantisipasi pengguna yang berhenti meninggalkan Goprint karena tidak puas maupun pengguna yang setia. Data yang digunakan sebagai data latih adalah 20 dan data testing adalah 10. Dari hasil pengujian didapatkan bahwa nilai precision sebesar 80%, recall 100%, dan accuracy 90%.