Development of Semantic Ontology Modeling in Knowledge Representation of Balinese Gamelan Instruments
Main Authors: | Wardana, Made, Pramartha, Cokorda Rai Adi |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Informatics Department, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Udayana University
, 2020
|
Online Access: |
https://ojs.unud.ac.id/index.php/JLK/article/view/51867 https://ojs.unud.ac.id/index.php/JLK/article/view/51867/33067 |
Daftar Isi:
- Indonesia has many types of cultural and artistic heritage, which one is Balinese gamelan. Knowledge of Balinese gamelan still tends to be less explicitly collected. This result the cultural heritage knowledge, especially the Balinese gamelan challenging to be learned by the young and future Balinese generation. Therefore, the knowledge of Balinese gamelan information should be documented well, especially in the digital form. In this research, we develop an ontology for Balinese cultural heritage, specifically the gamelan Bali. This ontology can be used to capture, document, and represent knowledge surrounds the Balinese gamelan domain. The construction of the ontology model was carried out using the Methontology methodology. The gamelan ontology has 112 classes, 31 datatype properties, 53 object properties, and 289 instances. Further research needs to carry out in order to evaluate and improve the quality of ontology, and follow-up by the implementation into a semantic web-based application.
- Indonesia memiliki banyak jenis warisan budaya dan seni, yang salah satunya adalah gamelan Bali. Pengetahuan tentang gamelan Bali masih cenderung kurang terkumpul secara eksplisit. Ini menghasilkan pengetahuan warisan budaya, khususnya gamelan Bali yang menantang untuk dipelajari oleh generasi muda dan masa depan Bali. Oleh karena itu, pengetahuan tentang informasi gamelan Bali harus didokumentasikan dengan baik, terutama dalam bentuk digital. Dalam penelitian ini, kami mengembangkan ontologi untuk warisan budaya Bali, khususnya gamelan Bali. Ontologi ini dapat digunakan untuk menangkap, mendokumentasikan, dan merepresentasikan pengetahuan yang melingkupi domain gamelan Bali. Konstruksi model ontologi dilakukan dengan menggunakan metodologi Methontologi. Ontologi gamelan memiliki 112 kelas, 31 properti tipe data, 53 properti objek, dan 289 instance. Penelitian lebih lanjut perlu dilakukan untuk mengevaluasi dan meningkatkan kualitas ontologi, dan ditindaklanjuti dengan penerapannya ke dalam aplikasi berbasis web semantik.