HUBUNGAN KEMAMPUAN MEMBACA AL-QURAN DENGAN MOTIVASI BELAJAR MATA PELAJARAN QURAN HADIS SISWA KELAS X MADRASAH ALIYAH NEGERI 3 SRAGEN TAHUN PELAJARAN 2016/2017
Main Authors: | IDAH, SURYANTI, Suyatman,, S.Pd, M.Pd |
---|---|
Format: | Thesis NonPeerReviewed Book |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
, 2017
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://eprints.iain-surakarta.ac.id/1092/1/SKRIPSI%20FULL%20TEXT.pdf http://eprints.iain-surakarta.ac.id/1092/ |
Daftar Isi:
- ABSTRAK Idah Suryanti, Juli 2017, Hubungan Kemampuan Membaca al-Quran dengan Motivasi Belajar Mata Pelajaran Quran Hadis Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen Tahun Pelajaran 2016/2017, Skripsi: Program Studi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, IAIN Surakarta. Pembimbing: Suyatman, S.Pd, M.Pd. Kata Kunci: Kemampuan membaca al-Quran, Motivasi Belajar Penelitian ini dilatarbelakangi oleh berkurangnya motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Quran Hadis hal ini dapat diindikasi dari kurangnya kemampuan membaca al-Quran yang dimiliki oleh siswa kelas X Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen . Tujuan penelitian ini adalah 1) mengetahui kemampuan membaca al-Quran siswa kelas X di Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen. 2) mengetahui motivasi belajar mata pelajaran Quran Hadis siswa kelas X di Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen. 3) mengetahui hubungan antara kemampuan membaca al-Quran dengan motivasi belajar mata pelajaran Quran Hadis siswa kelas X di Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuantitatif korelasional. Penelitian ini dilaksanakan di Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen. Populasi merupakan seluruh siswa kelas X Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen yang berjumlah 53 siswa dan sampel berjumlah 47 siswa. Teknik pengambilan sampel menggunakan simple random sampling. Metode pengumpulan data yang digunakan ada dua yaitu tes lisan, digunakan untuk memperoleh data kemampuan membaca al-Quran dan angket digunakan untuk memperoleh data motivasi belajar mata pelajaran Quran Hadis. Uji coba instrumen motivasi belajar mata pelajaran Quran Hadis menghasilkan 24 butir pernyataan valid dari 30 butir pernyataan yang ada. Uji normalitas data menggunakan rusmus Chi Kuadrat, dan data yang terkumpul dianalisis dengan rumus Korelasi Product Moment. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) kemampuan membaca al-Quran siswa kelas X Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen berada pada kategori sedang ditunjukan dengan rata-rata sebesar 70,10 sebanyak 29 siswa atau 61,72%. 2) motivasi belajar mata pelajaran Quran Hadis siswa kelas X Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen berada pada kategori sedang ditunjukan dengan rata-rata sebesar 95,92 sebanyak 30 siswa atau 63,84%. 3) hasil korelasi Product Moment diperoleh nilai rhitung (0,714) < rtabel (0,288). Artinya, kemampuan membaca Al-Qur’an mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan motivasi belajar mata pelajaran Quran Hadis dan hipotesis diterima, artinya semakin tinggi kemampuan membaca al-Quran yang dimiliki siswa akan semakin tinggi pula motivasi yang dimiliki siswa pada mata pelajaran Quran Hadis. ABSTRACT Idah Suryanti, July 2017, Relation of Ability to Read Al-Qur'an with Motivation of Learning Subject of Qur'an Hadith Student of State Madrasah Aliyah 3 Sragen Undergraduate Year 2016/2017, Thesis: Islamic Religious Education Study Program, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Surakarta. Advisor: Suyatman, S.Pd, M.Pd. Keywords: Ability to read Al-Qur'an, Learning Motivation This research is motivated by the decrease of student learning motivation in Qur'an Hadith subject matter this can be indicated from the lack of reading ability of Al-Qur'an owned by the students of grade X Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen. The purpose of this study is 1) to know the ability of reading Al-Qur'an of class X students in Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen. 2) to know the motivation of learning subjects Qur'an Hadith of the students of class X in Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen. 3) to know the relationship between the ability to read Al-Qur'an with the motivation to learn subjects Qur'an Hadith class X students in Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen. The research method used is correlational quantitative method. This research was conducted at State Senior Madrasah Aliyah 3 Sragen. The population is all students of class X Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen which amounted to 53 students and the sample amounted to 47 students. The sampling technique using simple random sampling. Methods of data collection used there are two oral tests, used to obtain data reading ability of Al-Qur'an and questionnaire used to obtain data motivation learning subjects Qur'an Hadith. Trial of learning motivational instrument of Qur'an Hadith subjects produced 24 items of valid statement from 30 items of statement. Test the normality of data using rusmus Chi Squares, and the data collected were analyzed by Product Moment Correlation formula. The results showed that: 1) the ability of reading Al-Quran student class X Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen is in the category of being shown with an average of 70.10 as many as 29 students or 61.72%. 2) learning motivation of Qur'anic subjects Hadits students of class X Madrasah Aliyah Negeri 3 Sragen is in the category of being shown with an average of 95.92 as many as 30 students or 63.84%. 3) Product Moment correlation results obtained value rhitung (0.714) <rtabel (0.288). That is, the ability to read Al-Qur'an has a significant positive relationship with the motivation of learning subjects Qur'an Hadith and hypothesis accepted, meaning that the higher the ability to read Al-Qur'an owned by students will be higher also the motivation that students have on the eyes Qur'an study of Hadith.